وبلاگ

آموزش عیب یابی و تعمیر پاور دستگاه ماینر

خرابی دستگاه های ماینر میتواند ضرر بسیاری به شما وارد کند.پس باید سعی کنید تا به بهترین شکل از ماینر استفاده کنید تا درگیر خرابی و مشکلات فنی نشود.اما به نحوی میتوان گفت که خرابی هر وسیله ای که با برق کا کند اجتناب ناپذیر است هرچند که شما به بهترین شکل از آن استفاده نمایید.در این مقاله میخواهیم به پاور ماینر و عیب یابی آن بپردازیم.پاور ماینر قطعه ای است که وظیفه تامین برق دستگاه را به عهده دارد و معمولا خرابی پاور ماینر یک مشکل رایج در ماینر ها میباشد.برای عیب یابی و تعمیر پاور ماینر در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

وظیفه پاور در ماینر چیست؟

Power Supply Unit یا همان پاور برق دستگاهی است که در ماینر عهده دار تامین برق دستگاه است.نحوه کار پاور به این شکل است که جریان برق شهری یا همان AC را که به صورت متناوب است را به یک جریان DC یا همان مستقیم تبدیل میکند.تبدیل جریان پروسه ای است که باعث میشود دستگاه پاور جریان مورد نیاز ماینر را تامین کند.

دلایل خرابی پاور ماینر چیست؟

  • از جمله دلایل خرابی پاور ماینر می‌توان به
  • تغییر نوسانات برق ناشی از رعد و برق
  • افزایش یا افت ولتاژ
  • تغییر فرکانس برق ورودی
  • عدم وجود اتصالات صحیح و مستحکم پاور به ماینر
  • عدم استفاده از دسته سیم استاندارد ماینر
  • اشکال در مدار داخلی منبع تغذیه ماینر
  • دمای زیاد پاور ماینر

همچنین تهیه باکس های غیر استاندارد برای ماینر، به دلیل ایجاد مشکل برای تهویه هوا  میتواند برای پاور و دستگاه شما دردسرساز شود.

رایج ترین مشکلات پاور ماینر

شایع ترین مواردی که برای پاورهای ماینر به عنوان مشکل به وجود می آید عبارتند از:

  • روشن نشدن ماینر
  • اتصالی در پاور ماینر
  • کم و زیاد شدن ناگهانی ولتاژ پاور
  • مشکل در سیستم خنک‌کننده و فن‌های پاور
  • خرابی و ایراد در سیم‌ پیچ پاور
  • سوختن و یا خرابی فیوز داخل پاور
  • خرابی یا ایراد در قطعات داخلی پاور

چه زمانی باید پاور ماینر را تعمیر کرد

اگر دستگاه شما هم به یک باره خاموش میشود یا اینکه دیگر اصلا روشن نمیشود و یا مشکلی راه اندازی مجدد دارد، باید این علایم را به عنوان خرابی پاور دستگاه در نظر بگیرید و قبل از سرایت مشکل به قطعات دیگر و افزایش هزینه تعمیرات پاور دستگاه خود را تعمیر کنید.

پیدا کردن مشکل پاور ماینر

نکته ای که باید در ابتدا به آن توجه کنید این است که طراحان و سازندگان دستگاه های ماینر، به دلیل اینکه این دستگاه ها به صورت مداوم روشن بوده و کارایی بالایی که دارند، منبع تغذیه یه همان پاور هایی را برا ماینر در نظر میگرند که عمر بالایی داشته باشد و البته به صورت بهینه کار کند.پس اگر به مشکلی در پاور دستگاه خود خوردید آن را جدی بگیرید چون این پاور ها به راحتی به تعمیر احتیاج پیدا نمیکنند.شما میتوانید در صورتی که پاور دستگاه مشکل جدی نداشته باشد با استفاده از چند راهکاری که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد مشکلات پاور دستگاه خود را تشخیص دهید و رفع کنید.

۱- ولتاژ پاور را بررسی نمایید

بررسی کنید که ماینر با ولتاژ کم کار را شروع نمی‌کند. این ولتاژ مقدار استانداردی است که دستگاه ماینر برای روشن شدن و شروع به کار نیاز دارد.اگر که ولتاژ ورودی به پاور پایین تر از ولتاژ استاندارد برای شروع کار پاور باشد، منبع تغذیه استارت نمیخورد و در نتیجه دستگاه هم روشن نخواهد شد.نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که ولتاژ برق استاندارد برای شروع به کار ماینر در کشورهای مختلف متفاوت است.

در اکثر کشورها ولتاژ تک‌فاز مقادیر ۱۱۰، ۲۲۰ یا ۲۴۰ میباشد.دقت کنید که ولتاژها در ایران عدد 220 ولت است.نکته بعدی پریز برق است که نباید از آن غافل شوید.به صورت کلی اگر دستگاه شما بیش از 1200 وات نیرو لازم داشته باشد، پریز برق مورد نیاز باید 220 ولت باشد. اگر چنین نیست از یک برقکار بخواهید سیم‌کشی‌هایتان را چک کنید.

۲- خود پاور را جداگانه بررسی کنید.

در این مرحله باید از سلامت پاور خود به صورت جداگانه مطمئن شوید.برای این کار نیاز است تا پاور دستگاه ماینر خود را از ماینر جدا کرده و با دستگاه دیگری بررسی نمایید.با این کار متوجه خواهید شد که ایراد دستگاه مربوط به پاور است یا قطعات دیگر.

A. با مولتی متر وارد عمل شوید

برای تست پاور خود از مولتی متر استفاده کنید.فقط قبل از آن از اتصال صحیح و کامل برق به پاور مطمئن شوید.حالا میتوانید کار با مولتی متر را شروع کنید.مولتی متر خود را روی حالت DC قرار دهید و ولتاژ پاور را بررسی کنید.دو راه برای این روش بررسی وجود دارد که در ادامه با شما در میان میگذاریم.فقط دقت کنید که بعد از استفاده از یکی از روش های پایین اگر عدد نمایشگر نزدیک به ۱۲ بود، خوشبختانه پاور سلامت است. اما اگر غیر از این بود یعنی پاور دستگاه شما دچار مشکل شده و به تعمیر نیاز دارد.

روش اول : پروب‌های قرمز و مشکی را به سیم‌های زرد و مشکی متصل کنید.

روش دوم : پروب‌ها را به ترمینال های مثبت و منفی متصل کنید.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.