وبلاگ

رم دو کاناله کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

با توجه به پیشرفتی که در دنیای رسانه و اینترنت در دهه های اخیر دیده شده است ابزار های مختلفی و سخت افزار های جالب برای سیستم های لپ تاپ و کامپیوتر دیده شده است که کاربرد های بسیار شگفت انگیزی درون خود جای داده است یه کی از این سخت افزار که تحت تاثیر پیشرفت اینترنت وارد بازار شده است رم دو کاناله میباشد که این ابزار هارا میتوان در نسل جدیدی از لپ تاپ ها و کامپیوتر ها مشاهده کرد و به صورت معمول رم های مورد استفاده در کامپیوتر ها رم های تک کاناله بودند. اما در حال حاضر توجه بیشتری به استفاده از رم های دو کاناله می شود. به این رم ها، رم Dual Channel نیز گفته می شود.
در ادامه به توضیحات مختصری در رابطه با رم های دو کاناله میپردازیم و اگر شما در رابطه با بخش های دیگر لپ‌تاپ سوال و یا مشکل دارید میتوانید با مراجعه به صفحه مقالات از تمامی مقالات سایت ما بهره مند شوید.

چرا رم دو کاناله از اهمیت بالایی برخوردار است؟

کانال های موجود در رم راه های ارتباطی بین رم و پردازنده سیستم هستنو داده ها از طریق این کانال به پردازنده می رسند. از این رو هر چه این کانال ها بیشتر باشد، راه ارتباطی نیز بیشتر بوده و دسترسی سیستم به داده های موقتی ذخیره شده در رم بیشتر و سریع تر خواهد بوددر رم دو کاناله به جای استفاده از یک کانال، از دو کانال برای انتقال داده ها استفاده می شود. در نتیجه داده ها با سرعت بسیار بیشتری از رم به پردازنده منتقل می شوند. زمانی که یک سیستم دارای رم های دو کاناله باشد، تمامی داده ها به صورت همزمان از دو رم و از طریق کانال های مجزا به پردازنده سیستم انتقال یافته و این موضوع تمامی ارتباط های بین سیستم و رم را دو برابر می کند.

نحوه استفاده از رم های دو کاناله به چه صورت است ؟

زمانی که مشخص میشود یک سیستم عامل مثلا از رم شانزده گیگابایتی استفاده میکند در چند حالت مختلف می‌توان از این رم بهره برد و استفاده کرد.
در حالت تک کاناله مه تقریبا همان حالت عادی بسیاری از سیستم ها می‌باشد یک رم شانزده گیگابایتی به صورت تک کانال در سیستم عامل و روی مادربرد قرار میگیرد ولی در حالت دوم که خیلی کارایی بهتر و موثر تر است و دو رم هشت گیگابایتی بر روی مادربرد قرار میگیرد و همین موضوع سبب شده است تا در رم های دو کاناله ارتباط گیری خیلی آسان تر باشد.
حالت دیگر هم که وجود دارد مربوط به رم های چهار کاناله میباشد که در آن همین رم 16 گیگابایتی به صورت چهار رم 4 گیگابایتی روی سیستم نصب می شوند. به این ترتیب با افزایش کانال ها، همان 16 گیگابایت حافظه داخلی سرعتی به مراتب بیشتر را ارائه خواهد داد.

رم دوکاناله کامپیوتر-پارسه

آیا سیستم ما امکان استفاده از رم های دو کاناله دارد ؟

حالا که با رم های دو کاناله و نحوه استفاده از آن ها و کاربرپ های مختلف آنها آشنا شده آید تنها سوالی که برای همه کاربران ایجاد می‌شود این است که آیا سیستم عامل ما امکان استفاده از رم های دو کاناله را دارد و می‌توانیم به صورت کامل و بهینه از این رم های دو کاناله استفاده کنیم ؟
در پاسخی که متخصصان پارسه داده اند این گونه است که باید گفت که امکان یا عدم امکان استفاده از رم های دو کاناله کاملا به مادربرد کامپیوتر مورد نظر بستگی دارد. برای این که یک سیستم بتواند یک رم Dual Channel را بپذیرد، باید مادربرد دارای دو اسلات مجزا برای استفاده از این رم ها باشد و باید این اسلات ها از رم های دو کاناله پشتیبانی کنند
. تقریباً اکثر سیستم های جدید از این مشخصه بهره مند بوده و می توان از رم های دو کاناله در آن ها استفاده کرد.

در صورت خرید رم های دو کاناله باید به چه مواردی توجه داشت ؟

تا اینجا تقریباً به صورت کامل با رم های دو کاناله آشنا شده اید اما اگر تصمیم به خرید این نوع رم های دو کاناله میکنید با مواردی را در نظیر بگیرید که خیلی مهم در هنگام خرید می‌باشد و فاکتور های مهم در هنگام خرید می‌باشند و اول از همه این که بهتر است تا جای ممکن رم های خریداری شده مشابه هم باشند و ترجیحا نیز از یک برند، مدل و سری خریداری شوند و مورددوم این که در انتخاب رم Dual Channel حتما هر دو رم را با یک ظرفیت یکسان تهیه و استفاده کنید. رعایت نکردن این مورد می تواند در عملکرد کامپیوتر و محاسبات و پردازش های آن اختلال ایجاد کند.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.