وبلاگ

درباره سیسکو و مدرک CCNP

ـــــــ تخصص شبکه سیسکو و مدرک ‍‍‍CCNP

برای مشاهده دوره های آموزشی سیسکو اینجا کلیک کنید.

مدرک network+ ربوط به آشنایی اصولی با مفاهیم اساسی شبکه است و مدرک ccnaمربوط به برپایی و پیکربندی شبکه‌های مبنی بر تجهیزات سیسکو که کمتر از یکصد کلاینت در شبکه دارند.
هدف ما از ارائه این مقاله معرفی مدرک مقطع بالاتر شرکت سیسکو برای شبکه‌های بزرگتر است. همچنین منابع مورداستفاده شده در این مقاله، سایت شرکت سیسکو، مجلات الکترونیکی مربوط به کسب مدرک و راهنمای موسسه آموزشی کاریار ارقام می‌باشند.

ـــــــ معرفی

Ccnpمدرک رده بالای مهندسی شبکه می باشد که اشخاص دارای مدرک مذکور قادر خواهند بود شبکه‌های بزرگ کامپیوتری که بین صد تا بیش از پانصد کامپیوتررا دارند،نصب، پیکربندی و عیب‌یابی نمایند. این نوع شبکه‌ها که عموماً در کارخانجات صنعتی بزرگ مراکز عظیم تجاری و همچنین سازمان‌های بزرگ مستقر هستند، برخلاف شبکه‌های محلی کوچک و شبکه‌های دفتری، به علت نوع استفاده، تعداد کاربران بالا و نقشی که در راستای اهداف نهایی آن سازمان ایفا می‌کنند، از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردارند.دریافت کنندگان مدرک ccnpنسبت به دارندگان مدارک دیگر,هدف های بزرگتر و در راستای همین هدف مشکلات بزرگتری نیز پیش رو خود خواهند داشت.اما همین افراد از لحاظ موقعیت شغلی و درآمد بالا وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر دست‌اندرکاران طراحی و نصب شبکه دارند.
مباحث متعدد و همه جانبه ای که در این دوره مطرح می‌شود,انواع فناوری در زمینه شبکه‌های مذکور را مورد بررسی قرار می‌دهد و در این مسیر هر مسأله مهمی مثل امنیت، کیفیت سرویس (QoS)،شبکه‌های مجازی (VPN) و تکنولوژی باند‌ پهن را به تفصیل مطرح می‌نماید.

ـــــــ پیش‌نیاز

علاقمندان کسب مدرک CCNPابتدا باید اولین و پرکاربردترین دوره شرکت سیسکو موسوم به ccnaرا که مربوط به شبکه‌های محلی کوچک میباشدرا گذرانده باشند. به صورت کلی اشخاصی که مایلند در دوره‌های آموزشی CCNPشرکت نمایند باید با مفاهیم پایه ای و مهمی چون موارد زیر آشنایی قبلی داشته باشند:

ISL،Route Redistribution ، IP ،X.۲۵ ،OSPF ،IPX ،DDR ،VLSM ،IGRP ،PSTN ،Frame Relay ،Async Routing ،VLAN ،ISDN ،Apple talk ،Ethernet ،FDDI و ۱۰. ۸۰۲.

ـــــــ اهداف

فرد دارای مدرک CCNPاز نظر موقعیت شغلی در بین تمامی شغل‌های مربوط به مهندسی شبکه و خصوصآ نصب و راه‌اندازی شبکه با استفاده از تجهیزات سیسکو در رده پایینتری از مدرک CCIEکه مربوط به مشاوران حرفه‌ای سیسکو است قرار می‌گیرد. این بدین معنی است که فاصله ای یک قدمی بین شخص دارنده CCNPو ارشد‌ترین سطح کارشناسی شبکه وجود دارد.
کارشناس شبکه با ارتقای مدرک خود از ccnaبه ccnpنه تنها تسلط خود را بر مباحث مربوط به شبکه‌های LAN وDial upرا افزایش می‌دهد بلکه از محدوده شبکه‌های محلی با کاربرد اندک خارج شده و توانمندی خود را در راه‌اندازی شبکه‌هایWAN تثبیت می‌کند. کسب مدرکCCNP در گرو شرکت در دوره های آموزشی و گذراندن موفقیت‌آمیز آزمون‌های هر کدام از آن‌هاست. این دوره عبارتند از:

  1. ساخت شبکه‌های عادی سیسکو(BSCI) در این دوره، نحوه اتصال و استفاده از روترهای سیسکو در شبکه‌هایLAN وWAN برای سایت‌های متوسط تا بزرگ آموزش داده می‌شود و داوطلبان با دو نوع پروتکل مسیریابی به نام‌های Distance Vector وLink State آشنا می شوند .همچنین مباحث جامعی در زمینه پروتکل‌های EIGRP ،BGP ،EGP ،OSPF وISIS مطرح می شود و در پایان دوره، فرد می‌تواند سرویس‌هایIOS مناسب یک روتر سیسکو را انتخاب و راه‌اندازی نماید.
  2. ساخت شبکه‌های راه‌دور(BCRAN) این دوره، داوطلب را با چگونگی پیکربندی و عیب‌یابی شبکه‌هایی که در جاهای دیگر ایجاد شده و از طریق تکنولوژی راه‌دور(Remote) به سایت مرکزی دسترسی دارند آشنا می سازد. همینطور برعکس این عمل یعنی دسترسی راه‌دور به سایت مرکزی با مصرف کمترین پهنای‌باند نیز در این دوره مورد بحث قرار می‌گیرد. به صورت کلی درBCRAN توجه خاصی به شبکه‌هایWAN شده و نحوه پیکربندی تجهیزات سیسکو و برقراری ارتباط بهینه بین سایت مرکزی و سایر شعبات و مسایل مربوط به کیفیت سرویس(QOS) در یک شبکهWAN مورد تشریح قرار می گیرد.این دوره خصوصآ برای مدیران شبکه‌ها که مسؤول اجرا و عیب‌یابیBackbone یک شبکهWAN هستند از اهمیت خاصی برخوردار است.
  3. ساخت شبکه‌های چند لایه سیسکو(BCMSN) این دوره، نحوه ایجاد یک فضای شبکه براساس فناوری سوئیچینگ چند‌لایه در سرعت‌های بالای اترنت را به مدیران شبکه‌ها آموزش می دهد. در این دوره داوطلب با مفاهیمی همچون مسیریابی و سوئیچینگ و فناوری‌های لایه دو و سه آشنا می شود و داوطلبان پس از گذراندن دوره توانایی برپا ساختن فضای سوئیچینگ چند لایه و همپنین کنترل ترافیک شبکه با استفاده از سیستم‌های احراز هویت لایه‌های مختلف را خواهند داشت.
  4.  پشتیبانی و رفع عیب شبکه(CIT) این دوره، داوطلب را با چگونگی عیب‌یابی کامپیوترهای‌ سرویس‌ گیرنده یا سرویس‌دهنده که تحت پروتکل‌های مختلف به هم متصل گشته‌اند و از سوئیچ‌ها و روترهای سیسکو استفاده می‌کنند آشنا می سازد. بنابراین با گذراندن دوره مذکور، می‌توان به تحلیل و شناسایی مشکلات در محیط‌هایFast Ethrnet ،VLAN ،Frame Relay ،ISDN BRI و … پرداخت و مشکلات پیچیده مربوط به سوئیچ‌ها و روترهای سیسکو را حل کرد.

ـــــــ وضعیت درآمد

طبق آمار مجلهCertification، میانگین درآمد دارندگان مدرک CCNP در سال ۲۰۰۳ برابر ۶۴ هزار دلار در سال بوده است که در برابر مدرک بنیادین و سطح مبتدی شبکه یعنی+Network با ۳۸هزار دلار در سال و مدرک سیسکو سطح متوسط شبکه یعنیCCNA با ۴۸هزاردلار در سال، از فاصله جالب توجهی برخوردار است. همینطور، مدرک مهندسی شبکه مایکروسافت درآمدی در حدود ۴۳هزاردلار در سال را از آن خود کرده است که این مسأله بیانگر دشواری مراحل یادگیری و سطح بالای مدرکCCNP است. همچنین آماری که مجلهTCPMag ارایه می‌دهد حاکی از کاهش ۷درصدی تعداد دارندگان این مدرک نسبت به سال قبل ۲۰۰۲است. اما در همین مورد سایتCert Mag اعلام کرده است که میانگین درآمد دارندگان مدرک برابر ۶۹هزاردلار در سال بوده است که نسبت به مدرک CCNP CCNA از یک افزایش ۱۰هزاردلاری در سال حکایت می‌کند همچنین طبق آمار دیگری که از طرف موسسه آموزشیCert City صورت گرفته است، دارندگان مدرکCCNP با حداقل ۱۲درصد افزایش حقوق یعنی بیش از ۶هزار دلار نسبت به وضعیت قبلی خود با مدرک CCNA مواجه گشته‌اند.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.