وبلاگ

چرا از موس های بیسیم استفاده نمیکنید

یکی از سخت های افزار هایی که همیشه همراه همیشگی لپ تاپ ها بوده است و با توجه به پیشرفت در دنیای رسانه این ابزار های کوچک ولی بسیار پیشرفته نیز با لپ تاپ ها و کامپیوتر ها پیشرفت کرده اند .می‌توان موس‌ها را عضو جدانشدنی کامپیوترها دانست. بدون موس، گشت‌وگذار میان فایل‌های کامپیوتر، کاری غیرممکن به نظر می‌رسد. به همین خاطر است که غول‌های تکنولوژی هر روز طرح‌ها و ایده‌های جدیدی را برای کاربری ساده‌تر و بهتر آن ارائه می‌دهند. یکی از این طرح‌ها، که سال‌‌هاست با استقبال عمومی مواجه شده، موس های بیسیم است.

اکثرا موس های بیسیم که کمتر دچار مشکل میشوند ولی شما میتوانید با مراجعه به اینجا به راحتی دوره های آموزشی را به صورت آنلاین مشاهده کنید .موس بی سیم چیست؟

موس بی سیم چیست؟

موس های بیسیم که با نام‌های موس وایرلس (Wireless) یا کوردلس (Cordless) نیز شناخته می‌شود، نوعی موس  کامپیوتر است که بدون نیاز به سیم با دستگاه شما ارتباط برقرار می‌کند. موس وایرلس با ارسال امواج رادیویی (همچون بلوتوث یا وای فای) یا اینفرارد به دستگاه متصل می‌شود و به شما اجازه می‌دهد که بدون قرار گرفتن در فاصله‌ی معینی، با کامپیوتر خود کار کنید.

تاریخچه ساخت این محصول

از سال ۱۹۶۳ و با طراحی اولین موس جهان تا به امروز، دنیای تکنولوژی موس‌ها دست‌خوش تغییرات بسیاری شد. برندهای گوناگون برای پیدا کردن جایگاه خود در بازار تکنولوژی، دست به ایده‌پردازی‌های خلاقانه‌ای می‌زدند که منجر به تولید موس‌های کارآمدتر و قدرتمندتر می‌شد. در سال ۱۹۹۱، یک شرکت هلندی ، طی یک حرکت خارق‌العاده، موس‌‌هایی را به بازار عرضه کرد که سیم نداشتند.

انواع موس وایرلس

موس‌های بی سیم دارای طراحی‌‌های متفاوت و روش‌های اتصال گوناگون هستند. همین تفاوت‌ها باعث شده‌اند تا انواع گوناگونی از موس وایرلس در بازار وجود داشته باشند. اما از نظر نحوه‌ی اتصال به دستگاه، این محصولات دارای دو دسته‌بندی کلی هستند:

1-موس بی سیم با اتصال امواج مادون قرمز:

این موس‌ها از امواج اینفرارد یا مادون قرمز برای اتصال به دستگاه استفاده می‌کنند.

2-موس بی سیم با اتصال امواج رادیویی:

این مو‌س‌ها از طریق بلوتوث یا وای فای به سیستم متصل می‌شوند. موس بی سیم با اتصال امواج رادیویی خود به دو شکل مختلف عرضه می‌شود:

  1. دارای گیرنده USB
  2. بدون گیرنده‌ی مجزا

از نظر طراحی نیز موس بی سیم در دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

3-موس بی سیم قلمی:

این موس‌ها به‌شکل قلم طراحی شده‌اند و بیشتر برای کارهای گرافیکی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

  1. موس بی سیم معمولی: این موس‌ها به خودی خود دارای طراحی‌های متفاوتی هستند، اما به‌طور کلی در قالب موس‌های معمولی اما بدون سیم در بازار به چشم می‌خورند.
  2. موس بی سیم سه‌بعدی: این موس‌های بی سیم شبیه به کنترل تلویزیون عمل می‌کنند و باید آن‌ها را برای انجام کارها درمقابل کامپیوتر نگاه داشت.

طرز کار موس بی سیم

باتری نیروی لازم برای فعالیت موس وایرلس را تامین می‌کند. به این ترتیب، انتقال‌دهنده که می‌توان آن را اصلی‌ترین قطعه‌ی موس دانست، یکی از امواج رادیویی یا مادون قرمز را به گیرنده‌ی دستگاه موردنظر ارسال می‌کند تا فرآیند کار موس بی سیم آغاز شود. گیرنده‌های موجود در کامپیوتر، امواج ساطع‌شده از انتقال‌دهنده‌ی موس بی سیم را دریافت می‌کنند. این امواج که معمولا با گیرنده‌های دستگاه شما هم فرکانس هستند، توسط گیرنده دریافت و سپس رمزگشایی می‌شوند. در این مرحله دستورات ارسال شده توسط موس برای کامپیوتر شما قابل‌درک خواهد شد. به این ترتیب شما می‌توانید از طریق موس بی سیم خود تغییرات بسیاری در کامپیوترتان ایجاد کنید.

نحوه‌ی اتصال موس به کامپیوتر چگونه است؟

موس‌های دارای سیم معمولا به‌سادگی با وصل کردن سیم‌شان به پورت USB به دستگاه متصل می‌شوند و شروع به کار می‌کنند. اما برای اتصال موس بی سیم به کامپیوتر باید آن را به دستگاه معرفی کرد تا سیستم شما بتواند آن را بخواند و آن را اجرا کند.

  1. جاگذاری باتری و راه‌اندازی موس بی سیم:

  2. برای شروع به کار موس وایرلس ابتدا لازم است تا وضعیت باتری موس را بررسی کنید. اگر موس بی سیم شما شارژی است، مطمئن شوید که باتری آن شارژ دارد. اگر موس شما با باتری‌های موقت قابل تعویض کار می‌کند، دریچه‌ی زیرین موس را باز کنید تا باتری‌ را در آن جاگذاری کنید. پس از این مرحله با فشردن دکمه‌ی کوچکی که معمولا در زیر یا پهلوی موس قرار دارد، می‌توانید آن را روشن کنید.
  3. اتصال دانگل (گیرنده) به کامپیوتر:

  4. بسته‌بندی موس بی سیم خود را بررسی کنید و اگر دانگلی در آن وجود نداشت با توجه به مشخصات موس، مناسب‌ترین دانگل را خریداری کنید. معمولا دانگل‌ها در بسته‌بندی اکثر موس‌های بی سیم وجود دارند. دانگل را به دستگاه خود وصل کنید تا ارتباط موس و کامپیوتر برقرار شود.
  5. معرفی موس بی سیم به دستگاه:

  6. پس از نصب دانگل، شما باید موس خود را به کامپیوترتان معرفی کنید. این کار به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. برخی از موس‌های بی سیم دارای یک دیسک ستاپ در بسته‌بندی خود هستند. شما می‌توانید با وارد کردن CD به کامپیوترتان تنظیمات لازم را برای معرفی موس بی سیم انجام دهید. برخی دیگر از موس‌ها برنامه‌ی تنظیمات را همراه با همان دانگل گیرنده به کامپیوترتان منتقل می‌کنند. برخی دیگر نیز با مراجعه به تنظیمات بلوتوث دستگاه‌تان قابل معرفی هستند. تمامی این روش‌ها به برند موس بی سیم شما بستگی دارند.
اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.