وبلاگ

تراشه موبایل چیست و چطور میشود آن را شناخت؟

با توجه به پیشرفتی که طی سال های گدشته برای دنیای رسانه رخ داده است گوشی های موبایل تحت تاثیر آن پیشرفتی عظیمی کرده اند و همین موضوع سبب شده است تا اجزای تشکیل دهنده گوشی های موبایل پراکنده شوند ولی یکی از ابزار های پر کاربرد و حساسی که برای گوشی های نسل جدید آماده شده است ، تراشه موبایل میباشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و میتوان آن را یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین ابزار در راستای تولید گوشی های نسل جدیددانست و به همین دلیل شرکت پارسه یک مقاله برای این نوع سخت افزار گوشی های موبایل اماده کرده است که در ادامه شما به خواندن آن میپردازیدو اگر تمایل داشتید تا از سایر مقالات شرکت پارسه استفاده کنید؛ برای راحتی کار شماکاربران محترم میتوانید به اینجا مراجعه کنید.

تراشه موبایل چیست؟

یا سیستم بر روری یک تراشه، عنوانی است که برای قطعه ای کوچک ولی ارزشمند در موبایل ها و دستگاه های دیجیتال و الکترونیکی، انتخاب شده است. براساس این نام گذاری تراشه ها سیستمی تماما پردازشی دارند و این قطعه کوچک و کاربردی بر خلاف ظاهری کوچکی که دارد شامل مجموعه ای از سیستم ها مانند پردازنده ها، مودم ها، حافظه و … است. این چینش نه تنها باعث اشغال شدن فضایی کمتر شده می شود، بلکه صرفه جویی در انرژی و شارژدهی بیشتر دستگاه را به همراه دارد. در حالی که تراشه کامپیوتر تک بعدی است و نمی توان ترکیبی از اجزا مختلف رو آن داشت. جایگاه تراشه در موبایل مانند جایگاه مغز در بدن انسان است. به این معنی که تمام فرمان های خاموشی، روشن شدن، پردازش ها و عملکرد سایر برنامه ها، از سوی تراشه ها و توسط آن ها صادر می شود. بنابراین برای داشتن عملکردی صحیح، این تراشه های نانومتری را در ارتباط با سخت افزار موبایل مثل ال سی دی، دوربین و رم قرار می دهند.

انواع تراشه های موبایل

همانطور که در بالا و در ابتدای متن مطالعه کردید ؛ تراشه هایی که در بخش های مختلف گوشی های تلفن همراه وجود دارند انواع مختلفی دارد که شرکت های سازنده موبایل آن ها طراحی کرده اند و به همین خاطر در ادامه چند نوع از این تراشه هارا به شما معرفی میکنیم.

1- تراشه اسنپ دراگون

این تراشه توسط یک شرکت آمریکایی تولید می شود و می توان آن را به عنوان یکی از بهترین و قدرتمندترین تراشه موجود در بازار دانست. همچنین قیمت این تراشه هم از رقبای خودش بیشتر است. پردازنده های این شرکت به سه دسته مختلف تقسیم می شوند:

  1. سری 400 با قابلیت ها و ویژگی های محدودتر در گوشی های رده پایین
  2. سری 600 با قابلیت های متوسط در گوشی های میان رده
  3. سری 800 با قابلیت ها و ویژگی های فوق العاده در گوشی های قدرتمند

از ویژگی های این تراشه می توان به قدرت و عملکرد بالا، تولید گرمای کم در هنگام کار و همچنین مصرف کم انرژی اشاره کرد. همین ویژگی های این تراشه است که نام آن را می توان در لیست بهترین تراشه های موجود در بازار قرار داد. یکی از مهمترین تکنولوژی که تراشه های اسنپدراگون به آن مجهز هستند، شارژ سریع است. همچنین این تراشه ها به صورت پردازش مجزا کار می کنند.

2- تراشه مدیاتک

یکی دیگر از تراشه های موبایل موجود در بازار، تراشه مدیاتک است. دور از انتظار نیست اگر شما نامی از این تراشه نشنیده باشید. این تراشه دارای معایب بسیار زیادی است که باعث شده حتی با وجود قیمت پایین آن، باز هم محبوبیتی در بین طرفداران و شرکت های تولید کننده تراشه گوشی نداشته باشد. این تراشه از نظر سرعت عملکرد بسیار ضعیف بوده و قدرت پردازشی مناسبی ندارد.در کنار این نکته باید بدانید که تراشه مدیاتک حتی در بهترین و جدیدترین مدل های خودش هم باز مصرف باتری بالایی دارند. از سوی دیگر محصولات تولیدی این شرکت در حین کار داغ شده و می توانند گرمای زیادی از خود تولید کنند. به دلیل وجود این چتین معایبی، نمی توان تراشه مدیاتک را به عنوان یک تراشه موبایل خوب، به حساب آورد.

3- تراشه اگزینوس

یکی از رقبای جدی تراشه اسنپدراگون، تراشه موبایل اگزینوس است. این تراشه ساخته شرکت سامسونگ بوده و در برند میزو نیز از آن استفاده می کند. از مهمترین ویژگی های این تراشه می توان به سرعت عملکرد بالای آن اشاره کرد. سامسونگ برای بالا بردن قدرت تراشه خود از هسته های ساخته خودش با نام Mongoose استفاده کرده است.در کنار این هسته های نیز یک پردازنده گرافیکی قوی با نام Mali در این تراشه وجود دارد که ساخت شرکت arm است. با اینکه شاید تراشه اگزینوس در حد و اندازه های اسنپدراگون نباشد، اما فاصله چندانی با آن نیز ندارد.

4– تراشه کرین

این تراشه گوشی ساخته شرکت هواوی است. در ابتدای مسیر این تراشه ها حرف چندانی برای گفتن نداشتند. تا اینکه در گوشی های موبایل میت 8 و 9 نسخه جدیدی از تراشه گوشی کرین 950 و کرین 960 وارد بازار شد که می توانست با قدرتمندترین تراشه موجود در بازار رقابت کند.دلیل این تغییر نیز استفاده از هسته های ARM Cortex-A72 بود. این هسته ها دارای قدرت و سرعت بالاتری در پردازش بودند، اما مصرف باتری در ان ها تغییری نمی کرد. پس می توان این تراشه گوشی را هم به عنوان یک تراشه گوشی مناسب موجود در بازار دانست.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.