وبلاگ

فن لپ تاپ چگونه کار میکند؟- مشکلات احتمالی فن لپ تاپ و راه کار های حل کردن آن ها

امروزه لپ تاپ های بروز شده در دنیا به طوری در آن ها تغییرات ایجاد شده است که از افراد تعمیر کار تا حدودی کاری بر نمیآند و تنها دلیل آن نیز بروز شدن دنیای وب و رسانه و تکنولوژی در کشور های سازنده و ارائه دهنده و دنیا میباشد. یکی از این سخت افزار هایی که تازه مطرح شده است فن لپ تاپ میباشد. این قطعه که خیلی اندازه بزرگی ندارد ولی بر خلاف اندازه اش بسیار کارایی دارد ؛ به راحتی هم تحت تاثر قرار میگیرد و به سرعت خراب میشود.

فن انواع لپ تاپ های جدید
فن کوچک لپ تاپ دارای کارایی زیادی می باشد و وقتی حسگرهای موجود در سیستم شما که متصل به مادربرد لپ تاپ میباشند، حس کنند که اجزای آن بیش از حد گرم شده است ،(RPM) فن را برای خنک کردن اجزای مادربرد افزایش می دهند. زمانی هم که دما کاهش پیدا کند ، حسگرها سرعت فن را کم می کنند.

کار کرد فن لپ تاپ چگونه است؟

ابتدا به سراغ کارکرد فن لپ تاپ میرویم و در ادامه مشکلات احتمالی خراب شدن فن را برای شما بازگو میکنیم.{ شما میتوانید برای شناخت سایر مشکلات سیستم شما به اینجا مراجعه کنید} مهم­ترین علت خرابی فن داخل لپ تاپ در ابتدا گرما و سپس رطوبت و نوسان الکتریکی سیستم شما میباشد. شرکت های سازنده و ارائه دهنده  لپ تاپ برای مقابله با افزایش دمای قطعات سخت افزاری از قطعه­ای به نام فن کاربردی لپ تاپ استفاده می­کنند. سیستم تهویه هوای لپ تاپ متشکل از دو بخش فن و سینک است. طرز کار این سیستم به این صورت است که ابتدا گرمای چیپ­های داخل لپ تاپ توسط سینک گرفته شده و به فن منتقل می­شود. سپس فن وظیفه دارد که این گرمای دریافت شده را به بیرون انتقال داده و در نتیجه سیستم را خنک کند.

{اگر نمیدانید هت سینک چیست به مقاله هت سینک چیست مراجعه کنید}

سرعت متغیر

نحوه کار فن در  لپ تاپ ها را توضیح دادیم و حالا تا حدود می‌دانید که فن لپ تاپ چگونه کار میکند. اما در این بخش ویژگی‌ها و کارایی فن خنک‌کننده سی پی یو را به شما کاربر محترم توضیح میدهیم.

بیشتر فن‌ها CPU در انواع لپ تاپ های مختلف، دارای سرعت متغیر هستند. سنسورهای موجود در مادربرد با کنترل دمای پردازنده در حین کار، تعیین می‌کنند که نحوه کار فن لپ تاپ چه زمان باید سریع‌تر و چه زمان باید آهسته‌تر باشد اما به این نکته توجه داشتید سرعت متغیر فن ها حد قابل توجهی نسبت به کارایی شما با سیستم دارد و به میزان نحوه کار شما هم بستگی دارد.

بسته به سازنده پردازنده و فن دستگاه شما، فن ممکن است در دوره‌های بدون کار تقریبا متوقف شود، و فقط برای محاسبات فشرده شروع به چرخش کند. هنگام اجرای برنامه‌های فشرده از نظر گرافیکی، مانند نرم‌افزارهای تدوین یا بازی‌ها باید صدای کار کردن فن لپ تاپ را بشنوید.

بر طرف کردن مشکلات انواع فن های لپ تاپ

 روش های بر طرف کردن مشکلات فن لپ تاپ ها

  • متوقف کردن برنامه­های در حال اجرا

دمای کامپیوتر و صدای قطعه آن در ارتباط مستقیم با برنامه ­های در حال اجرا است. اگر از مک استفاده می­کنید با استفاده از گزینه activity monitor و اگر از ویندوز استفاده می­کنید با استفاده از گزینه task manager برنامه­های غیر ضروری را ببندید.

  • تمیز کردن لپ تاپ و پاکسازی فن

برای انجام این کار باید هم با ساختار قطعات درون لپ تاپ آشنا باشید و هم از دقت بالایی برخوردار باشید. بنابراین پیشنهاد ما مراجعه به یک مرکز تخصصی تعمیر لپ تاپ است.

  • استفاده از کول پد

استفاده از ف ن خنک کننده خارجی بسیار کمک کننده است.

  • استفاده از خمیر CPU

اگر از نرم افزارهای گرافیکی سنگین و بازی­ها استفاده می­کنید، خرید خمیر سیلیکون یا خمیر CPU اجباری است

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.