وبلاگ

نحوه حذف اتصال کوتاه در تلفن های همراه

نحوه حذف اتصال کوتاه در تلفن های همراه

اگر تلفن همراه شما کوتاه باشد، ممکن است مشکلات مختلفی داشته باشد، مانند روشن نشدن (مرده)، ممکن است بیش از حد گرم شود (البته در برخی مدل ها طبیعی است!)، ممکن است باتری آن خیلی سریع تخلیه و تخلیه شود، ممکن است آویزان شود و یخ بزند. اغلب، ممکن است گاهی اوقات دوباره راه اندازی شود، و غیره. به آن اتصال کوتاه می گویند.

 

قبل از حذف اتصال کوتاه باید بدانید که آیا برد مدار گوشی شما کوتاه است یا خیر. نحوه بررسی اتصال کوتاه در تلفن همراه را بیاموزید.

 

دلایل اتصال کوتاه در مدار مدار تلفن همراه:

شایع ترین دلیل آن خیس شدن یا افتادن گوشی در آب است.
داغ شدن بیش از حد گوشی
تلاش برای استفاده از شارژر ناسازگار یا معیوب برای شارژ
جرقه یا دود به هر دلیلی از گوشی خارج می شود.

 

برای تعمیر یک تلفن همراه کوتاه، ابتدا باید اتصال کوتاه آن را بردارید تا تعمیر شود. برای حذف آن به خصوص در گوشی های مرده باید مراحل را دنبال کنید.

 

 

روش حذف اتصال کوتاه در تلفن های همراه:

 

1. تلفن خود را جدا کرده و از برد مدار چاپی (PCB) خارج کنید. مراقب باشید، تا به آن آسیب نرسانید! حالا LCD، دوربین و غیره را بردارید زیرا ما فقط به برد نیاز داریم.

2. کل PCB را با هر پاک کننده مداری مانند الکل، الکل، تینر، IPA و غیره کاملاً تمیز کنید. اکنون آن را کاملا خشک کنید. پس از هر مرحله، باید بررسی کنید که آیا شورتینگ از بین رفته است یا خیر. اگر نه، به مرحله بعدی بروید.

3. حالا سعی کنید PCB را عمیق تمیز کنید. مایعی به نام Elma وجود دارد که توسط تکنسین های تعمیر ساعت در کشورهای شرقی به نام Elma استفاده می شود. اگر به محلول Elma دسترسی ندارید، می توانید از محلول هر صابون ملایمی مانند جیف استفاده کنید.

 

روش Elma : PCB را به مدت 2 تا 4 ساعت در Elma یا محلول صابون ملایم فرو کنید. PCB را بردارید و با برس آن را کاملا تمیز کنید. PCB را کاملا خشک کنید تا حتی یک قطره آب یا محلول صابون باقی نماند. برای خشک کردن، می توانید از سشوار، روی شعله یا حتی نور مستقیم خورشید استفاده کنید، اگرچه سشوار یک گزینه ارجح است.

 

اقدامات احتیاطی: قبل از فرو بردن مدار در Elma مطمئن شوید که LCD، دوربین و غیره را از PCB جدا کرده اید. همچنین مطمئن شوید که PCB را کاملا خشک کرده اید. توصیه می شود PCB را دو بار خشک کنید زیرا قطرات آب زیر تراشه های مادربرد باقی می مانند.

 

روش جایگزین: برای انجام روش فوق می توانید از پاک کننده اولتراسونیک نیز استفاده کنید. مزیت این است که شما مجبور نیستید 2 تا 4 ساعت منتظر بمانید. درعوض، کل روش را در کمتر از 15 دقیقه به پایان خواهید رساند. آموزش استفاده از دستگاه پاک کننده اولتراسونیک در تعمیرات موبایل. آموزش استفاده از دستگاه پاک کننده اولتراسونیک در تعمیرات تلفن همراه.

 

اگر اتصال کوتاه شود، ممکن است فکر کنید مقداری گرد و غبار وجود دارد که منجر به کوتاه شدن می شود. همیشه گرد و غبار را یکی از بدترین دشمنان یک برد مدار بدون مشکل در نظر بگیرید. دشمن دیگر رطوبت است. اگر مادربرد هنوز کوتاه است، شانس با شما نیست. شما باید روش پیشرفته را دنبال کنید. مرحله زیر را دنبال کنید:

 

دو نکته وجود دارد که باید در نظر بگیریم:

یک قطعه یا آی سی روی PCB کوتاه است و کل PCB را کوتاه می کند.
کل PCB کوتاه است

 

بنابراین، اگر PCB کوتاه باشد، نمی توانیم آن را بیرون بیاوریم و تعمیر کنیم! در نظر خواهیم گرفت که هر یک از کامپوننت یا آی سی کوتاه است.

 

به صورت دستی بررسی کنید که آیا اجزایی مانند مقاومت، خازن، دیود و غیره کوتاه هستند یا خیر. احتمال کوتاهی خازن بیشتر است. به دلیل سوختن، رنگ آنها کمی تیره یا سیاه تر به نظر می رسد. آن را بردارید و سپس اتصال کوتاه را با مولتی متر بررسی کنید. اگر از بین رفت، باید همان قطعه کار را در جای خود لحیم کنید. اگر باز هم مشکل حل نشد، ادامه دهید.

 

PCB را به باتری آن وصل کنید، دکمه پاور را فشار دهید و آن را به مدت 10-20 ثانیه در این حالت نگه دارید. باتری را خارج کرده و فوراً بررسی کنید که آیا هر یک از قطعات یا آی سی گرم می شود یا خیر. قسمتی که گرم می شود به احتمال زیاد کوتاه است. آن را بردارید و دوباره بررسی کنید. اگر مشکل برطرف شد، قطعه گرمایش / آی سی را تعویض کنید.

 

اگر هنوز مشکلی وجود دارد، تعمیر آن بسیار دشوار است. شما باید تمام اجزاء را یکی یکی حذف کنید و بررسی کنید که آیا اتصال کوتاه شده است یا خیر. قسمتی که بعد از حذفش مشکل پیش میاد کوتاهه. اما این روش بسیار طولانی است زیرا صدها جزء کوچک وجود دارد و ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد و بنابراین امکان پذیر نیست! این فقط برای علاقه مندان یا تکنسین های سرسختی بود که به هر حال نتیجه می خواهند! پس دنبالش نرو. مرحله ای فرا می رسد که مادربرد قابل تعمیر نیست، یعنی نمی توان آن را تعمیر کرد. در صورت امکان، باید به سادگی آن را تعویض کنید.

 

توجه: روش فوق برای تمامی برندهای تلفن همراه و تبلت از جمله سامسونگ، آیفون، نوکیا، سونی، اچ تی سی، ال جی، موتورولا و گوشی های چینی یکسان خواهد بود. برای همه گوشی‌های هوشمند، خواه مبتنی بر iOS، اندروید یا سیستم‌عامل ویندوز باشد، یکسان خواهد بود.

 

لطفا نظرات و نتایج خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

لینک مقاله اصلی: https://www.allgsmtips.com/how-to-remove-shorting-in-mobile-phones/

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.