وبلاگ

پردازنده چیست – چگونه بفهمیم CPU چند هسته ای است؟

پردازنده یا CPU که همان Central Processing Unit است ، مانند مغز در کامپیوتر عمل می کند . اجرای تمامی برنامه ها و الگوریتم ها در کامپیوتر به دستور CPU انجام می شود. هر چقدر سی پی یو شما قوی تر باشد می تواند اطلاعات بیشتری را پردازش کند و سرعت افزایش پیدا می کند . توجه داشته باشید که هیچ عمل محاسباتی ای بدون حضور سی پی یو امکان پذیر نیست .

پردازنده مرکزی کامپیوتر در هنگام کار کردن ، گرمای زیادی تولید می کند پس در نزدیکی آن چندین فن خنک کننده قرا می دهند تا دستگاه داغ نکند .
برای ثبت نام در کلاس های آموزشی پارسه روی دکمه ادامه کلیک کنید. ادامه —>

پردازنده

 

پردازنده از چه قطعه هایی تشکیل شده است ؟

اجزای تشکیل دهنده این چیپ قدرتمند ، بسیار زیاد است . از مهم ترین اجزای سی پی یو می توان به باس و کرنل و کلاک اشاره کرد .

باس: این چیپ قدرتمند برای برقراری ارتباط با حافظه به باس نیاز دارد تا بتواند اطلاعات را منتقل کند . بخش مهم سی پی یو کرنل آن است که در داخل پردازنده اصلی قرار دارد و خود به طور مستقل یک پردازنده کامل است . این کرنل ها همان CORE نامیده می شوند . هر چه تعداد آن بیشتر باشد سرعت انتقال اطلاعات افزایش پیدا می کند .

کلاک : سرعت کلاک را فرکانس پردازنده نیز می گویند . فرکانس برابر سرعتی است که چیپ کار می کند . پردازنده ای با سرعت 2 گیگا هرتز می تواند در هر ثانیه 2 میلیارد سیکل کاری را تمام کند . سرعت کلاک رابطه مستقیم دارد .

چگونه بفهمیم پردازنده کامپیوتر ما چند هسته ای است ؟

با 3 روش می توانید این اطلاعات را به دست آورید .

روش system information : در قسمت سرچ ویندوز عبارت system information را جستجو کنید . سپس در پنجره باز شده کلمه processor را جستجو کرده و نتیجه را پیدا کنید . تمامی اطلاعات و مدل پروسسور شما نوشته شده است .

روش task manager : دکمه CNTRL + ALT + DELETE را همزمان فشار دهید . روی Task manager کلیک کنید . در بخش performance می توانید اطلاعات مورد نیاز را به دست اورید .

روش جستجوی مدل cpu : مدل پردازنده را در گوگل جستجو کنید و اطلاعات را بدست آورید .

کشورهای سازنده سی پی یو کامپیوتر

کشورهای پیشگام در ساختن CPU ایرلند و چین و روسیه و آمریکا می باشند . در حال حاضر دو شرکت اینتل و AMD بزرگترین تولیدکنندگان CPU در دنیا هستند . این دو شرکت آمریکایی هر سال با ارائه معماری های جدید رقابت را ادامه می دهند .

 

در انتها باید بدانیم که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و ما باید هر روز دانش خودمان را ارتقا دهیم تا از جدیدترین حقایق روز دنیا عقب نمانیم . آیا می خواهید بروز باشید و از دنیا عقب نمانید ؟ می خواهید اطلاعات دقیق تری درباره لپ تاپ و کامپیوتر داشته باشید ؟ مقاله زیر را بخوانید :

آنچه باید درباره کامپیوتر و لپ تاپ بدانید

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.