وبلاگ

آی سی اپتوکوپلر دستگاه ماینر

با توجه به شناختی  که با دستگاه ماینر دارید و کاربرد آن و مشکلاتی که ممکن است با این دستگاه رخ دهد؛ آشنایی کامل دارید و اگر آشنایی ندارید میتوانید به اینجا مراجعه کنید ، ما سعی کردیم حالا قطعات دستگاه ماینر را به شما معرفی کنیم تا ضمن اینکه شما با قطعات دستگاه ماینر آشنا شوید اگر هم مشکلی برای قطعات پیش آمد شما با دانش خودتان بتوانید آنرا حل کنید و اگر موفق به حل آن مشکل نشدید ؛ سپس به متخصصان پارسه مراجعه کنید و دیگر نگرانی یرای حل مشکلات نداشته باشید .

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با قطعه { آی سی اپتوکوپلر } دستگاه ماینر آشناکنیم . پس تا اخر همراه ما باشید تا از کارایی و کاربرد و روش های حل مشکلات این ابزار آشنا شوید .

اپتوکوپلر چیست ؟

اپتوکوپلر (Optocoupler) یک قطعه الکترونیکی است که در بسته بندی هایی همانند آی سی تولید می‌شود و همانطور که از نام آن پیداست، وظیفه آن کوپل کردن یا اتصال دو نقطه با استفاده از فرمان‌های نوری می‌باشد.

داخل اپتوکوپلر‌ها یک دیود نوری به همراه یک فتوترانزیستور قرار گرفته که هردو نسبت به محیط خارج اپتوکوپلر ایزوله شده اند؛ بدین معنی که فتوترانزیستور داخلی تنها می‌تواند نور ساطع شده توسط دیود نوری داخلی را دریافت کند. بیس فتوترانزیستور توسط نور دریافتی از طرف دیود نوری تحریک می‌شود و می‌تواند با توجه به آن، جریان را از خود عبور بدهد.

اپتوکوپلر چه کاربردی دارد ؟

به عنوان مثال اگر بخوایم از طریق میکرو مستقیم به موتوری فرمان بدیم یا رله ای را فعال کنیم (یا هر قطعه مشابه دیگری را) ممکن است ،عملکرد موتور (رله) باعث ایجادنویز شود و بر روی عملکرد میکرو تاثیر بگذارد و باعث اختلال در سیستم شود.برای جلوگیری از این اتفاق و رویکرد متخصصان از اپتوکوپلر استفاه میکنند.
از اپتوکوپلر برای حفاظت بخشی از مدار در برابر ولتاژ برگشتی از بخش قدرت استفاده میکنند یعنی به وسیله این IC میتوانیم به راحتی بخش فرمان را که دارای ولتاژ کمی است از بخش قدرت که ولتاژ زیاد است جدا کنیم و فرمان را بصورت نوری ارسال کنیم که به این اِلمان اپتی کوپلر نوری میگویند و آنرا اینگونه تعریف میکند.           نکته قابل توجه اینجاست که ولتاژ در بخش قدرت زیاد باشد دیگر به آیسی ما صدمه نمیزند و از این بابت خیال کاربران را راحت کرده است .

مدار داخلی اپتوکوپلر چگونه تعریف شده است ؟

این IC از ۲ بخش تشکیل شده : فرستنده نوری که معمولا یک دیود ناشر نور می‌باشد(LED) و بخش گیرنده نوری که میتواند یک فتوترانزیستور(یا یه گیت نند یا…) و بین این دو بخش هیچ جریان الکتریکی وجود ندارد و کاملا مجزا از همدیگر هستند و تنها نور است که قابل انتقال میباشد .
توجه : در کل مدار داخلی همه اپتوکپلر ها یه اِلمنت تو مایه های مدار ساده میباشد،مثلا ممکن است به جای ترانزیستور یه گیت NAND  یک ابزار دیگریقرار دهند ولی در هر صورت فرم کلی اپتوکپلر این گونه میباشد .

4 نوع از اپتوکوپلر که خیلی رایج هستند

اپتوکوپلر ترانزیستوری : این قطعه از یک led و یک ترانزیستور نوری تشکیل شده است.
اپتوکوپلر با گیت NAND :  به جای ترانزیستور از گیت NAND استفاده کردند.
اپتوکوپلر دارلینگتون : دراین قطعه به جای ترانزیستور یک جفت دارلینگتون در مدار قرار دارد.
اپتوکوپلر دیاک : از این قطعه برای تریگر کردن ترایاک استفاده می شود.

نحوه کار با اپتوکوپلر چگونه است ؟

اگر بخواهیم خیلی مختصر و مفید توضیح دهیم ، اگر بین پایه های ۱ و ۲ جریان برقرار باشد(یعنی پایه ۱ به VCC و پایه ۲ به GND وصل باشد)آن هنگام جریان میتواند از پایه ۳ به سمت ۴ حرکت کند ؛یعنی بین پایه ۳و۴ اتصال برقرار میشود               یعنی میتوان گفت که این IC یه جور کلید قطع و وصل میباشد.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.