وبلاگ

چگونه cpu لپ تاپ خودمان را بهتر بشناسیم ؟

همانگونه که میدانید یکی از اجزای تشکیل دهنده لپ تاپ و کامپیوتر خود cpu میباشد ولی هر کاربری زیاد از این بخش اطلاعات چندانی ندارد و فقط اطلاعات کم و مختصری دارد و شاید در بروز خرابی برای این بخش سیستم ، دچار مشکل میشوند و نمیتوانند این مشکل را حل کنند و ناچار به این میباشند که با هزینه های بالا پیش متخصصان بروند ولی اگر اطلاعات کافی و جامعی داشته باشید ، اگر برای این ابزار شما مشکلی پیش بیاید در صورت بروز مشکل خودتان میتوانید تا حدودی این مشکلات را حل کنید و یا با هزینه های بسیار پایین به پارسه مراجعه کنید.

پس در این مقاله به بررسی cpu میپردازیم و آنرا به طور جامع به شما توضیح میدهیم و اگر بخشی از این نکات را نفهمیدید متوانید به اینجا مراجعه کنید .

cpu چیست ؟

واحد پردازش مرکزی (Central Processing Unit – CPU) اغلب به عنوان مغز کامپیوتر شناخته می‌شود. پردازنده بخشی از کامپیوتر است که محاسبات، عملکردها و برنامه‌ها را اجرا می‌کند. پردازنده دستورات را از ورودی‌هایی مانند صفحه کلید (Keyboard) و موس (Mouse) دریافت می‌کند و بعد آن‌ها را رمزگشایی و پردازش می‌کند (البته باید اشاره شود که دستورات اول به حافظه ارسال می‌شود و بعد به پردازنده منتقل می‌شود). cpu ورودی‌های را به صورت دستورالعمل‌هایی از RAM رایانه دریافت می‌کند، سپس عمل مورد نظر را کدگشایی و پردازش کرده و در نهایت در خروجی ارائه می‌دهد. سی‌پی‌یو ها در همه نوع دستگاه‌هایی از رایانه تا لپ‌تاپ، گوشی‌های هوشمند، تبلت، و تلویزیون‌های هوشمند حضور دارند. آن‌ها به شکل تراشه‌های کوچک غالباً مربعی شکل هستند که بر روی مادربورد دستگاه‌ها قرار گرفته و با دیگر سخت‌افزارها تعامل دارند تا عملیات‌های رایانه را اجرا کنند .

شیوه عملکرد cpu چگونه است ؟

کارکرد اصلی سی‌پی‌یو شامل سه مرحله ساده است:

1-واکشی (Fetch)

2-کدگشایی(Decode)

3-اجرا(Execute)

1-واکشی:

همان‌طور که از نام آن بر می‌آید در این مرحله سی‌پی‌یو یک دستورالعمل را دریافت می‌کند. این دستورالعمل به صورت یک سری از اعداد است و از RAM به سی‌پی‌یو ارسال می‌شود. هر دستورالعمل تنها بخشی کوچکی از یک عملیات است. بنابراین سی‌پی‌یو باید بداند که دستورالعمل بعدی چیست. آدرس دستورالعمل کنونی به وسیله شمارنده برنامه یا پی‌سی (PC) نگهداری می‌شود. سپس این پی‌سی به همراه دستورالعمل‌ها در ثبات (Register) دستورالعمل یا IR درج می‌شود. در نهایت طول پی‌سی برای ارجاع به آدرس دستورالعمل بعدی بسط می‌یابد.

2-کدگشایی:

زمانی که دستورالعملی واکشی شده و در ثبات دستورالعمل ذخیره شد، سی‌پی‌یو دستورالعمل‌ها را به یک مدار که مدار کدگشایی دستورالعمل نامیده می‌شود، ارسال می‌کند. در این مرحله دستورالعمل به سیگنال‌هایی تبدیل می‌شود که برای اقدام‌های مختلف به اجزای متفاوت سی‌پی‌یو ارسال می‌شود.

3-اجرا:

در مرحله نهایی دستورالعمل‌های کدگشایی شده به اجزای مرتبط سی‌پی‌یو ارسال می‌شوند تا اجرا شوند. نتیجه کار معمولاً در ثبات سی‌پی‌یو نوشته می‌شود تا بتوان در دستورالعمل‌های بعدی به آن ارجاع داد. این قسمت مانند حافظه ماشین‌حساب عمل می‌کند.

داشتن درکی از نحوه عملکرد سی‌پی‌یو همراه با درک تفاوت برندها و تعداد هسته‌ها در شناخت بهتر سی‌پی‌یو ها تأثیر بسزایی دارد.

کارای موبایل بهتر است یا دسکتاپ؟

پردازنده‌های موبایل برای افزایش کارایی و مصرف توان بهینه‌سازی شدند تا شارژ باتری دستگاه‌های موبایل تا حد امکان عمر بیشتری داشته باشد. تولیدکنندگان بر اساس منطق خودشان تصمیم گرفتند که پردازنده‌های موبایل و دسکتاپ خود را به صورت یکسان ولی با پیشوندهای مختلف نامگذاری کنند. با این وجود این‌ دو نوع سی‌پی‌یو محصولات کاملاً متفاوتی هستند. پیشوند پردازنده‌های موبایل به صورت «U» برای سری با مصرف توان خیلی کم، «HQ» برای گرافیک عملکرد بالا و «HK» برای گرافیک با عملکرد بالا با توانایی اورکلاک انتخاب شده است. پیشوندهای سی‌پی‌یوهای دسکتاپ به صورت «K» برای انواع با قابلیت اورکلاک و «T» برای آن‌ها که مصرف توان بهینه دارند انتخاب شده‌اند.

فرکانس cpu چگونه عمل میکند ؟

فرکانس سی‌پی‌یو به معنی سرعت عملکرد پردازنده است. پیش از ظهورپردازنده‌های چندهسته‌ای، فرکانس پردازنده مهم‌تری معیار عملکرد برای سی‌پی‌یوهای مختلف محسوب می‌شد علی‌رغم اضافه کردن امکانات مختلف هنوز هم این خصوصیت یکی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام خرید سی‌پی‌یو باید در نظر داشت. این فرکانس بالاتر است که مثلاً باعث می‌شود در مواردی یک سی‌پی‌یو دو هسته‌ای سریع‌تر از سی‌پی‌یو چهار هسته‌ای عمل کند.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.