وبلاگ

اطلاعات کافی برای کارت گرافیک لپ تاپ

یکی دیگر از ابزار هایی که همه ی کاربران کامپیتری با آن سروکار دارند ، کارت گرافیک لپ تاپ میباشد که یکی از ابزار هایی میباشد که در کامپیوتر پرکاربرد میباشدو به طور میانگین برای هر کاری در کامپیوتر این ابزار درگیر میشود یعنی برای نصب و حذف و یا بازی و … این ابزار درگیر میشود .

شما پس از خواندن این مقاله با کارت گرافیک لپ تاپ به طور کامل آشنا میشوید و میتوانید درصورت بروز مشکلدر سیستم خود میتوانید به متخصصان پارسه مراجعه کنید.

در واقع این قطعه، ارتباطی با ویژگی های گرافیکی و تصویری کامپیوتر و لپتاپ دارد.از جمله کارت های توسعه است که وظیفه آن تولید و ارسال تصاویر خروجی به نمایشگر است.

کارت گرافیک چیست ؟

کارت گرافیک، قطعه سخت افزاری است که تصاویری که شما روی مانیتور می‌بینید تولید می‌کند. کارت گرافیک مسئول تولید (رندر کردن) تصویر برای مانیتور است و این کار را با تبدیل دیتا به سیگنالی که مانیتور بتواند بفهمد انجام می‌دهد. منظور از تصویر قابل نمایش روی مانیتور این است که برای انسان تصاویر قابل فهم باشند. هر چه کارت گرافیک بهتری داشته باشید تصاویر باکیفیت‌تری خواهید داشت. این مساله برای گیمرها و کسانی که ویدئو ادیت می‌کنند بسیار مهم است.

کارت های گرافیک چند نوع هستند؟

دو نوع کارت گرافیک داریم:

Integrated-1 – یکپارچه

کارت گرافیک یکپارچه، کارت گرافیک تعبیه شده در مادربورد است و آن را در لپ تاپ ها و کامپیوترهای استاندارد می‌بینیم. این کارت گرافیک ها به صورت add-in نیستند، قیمت کمی دارند اما به راحتی آپگرید نمی‌شوند. کاربرد کارت گرافیک های یکپارچه در سیستم هایی است که برای انجام کارهای معمولی مانند وبگردی، ایجاد اسناد، تماشای ویدئو و کارهایی از این دست استفاده می‌شوند.

مزایای کارت گرافیک یکپارچه عبارت است از:

1-اندازه کوچکتر

2-مصرف کم برق

3-تولید گرمای کمتر

4-عدم نیاز به کولینگ اضافه

5-نیاز به صرف هزینه جداگانه ندارد

معایب کارت گرافیک یکپارچه عبارت است از:

1-کاربری محدود

2-قابل آپگرید و قابل جدا کردن نیست

3-مناسب بازی نیست

تولیدکنندگان کارت گرافیک یکپارچه AMD و Intel هستند. AMD در کنار رهبر بازار یعنی اینتل، کارت گرافیک های یکپارچه ارایه می‌دهد.

2-مستقل و اختصاصی

این نوع کارت گرافیک ها با عناوینی چون dedicated، Individual و Discret شناخته می‌شوند. کارت گرافیک های اختصاصی به صورت add- in هستند یعنی به عنوان یک قطعه جداگانه روی مادربورد نصب می‌شوند. این کارت گرافیک ها برای کسانی که می‌خواهند با آپگرید کردن کارت گرافیک، سیستمشان را بهتر کنند مناسب هستند. گیمرها و کسانی که از نرم افزارهای گرافیکی به صورت حرفه‌ای استفاده می‌کنند، از این نوع کارت گرافیک دارند تا سرعت پردازش تصویر بالا رود. کار با نرم افزارهای گرافیکی و اجرای بازی بدون کارت گرافیک مناسب، باعث می‌شود بازی لگ بیندازد یا در طول بازی دچار Jitter می‌شوید..

کارت گرافیک رفرنس چیست؟

کارت گرافیک رفرنس توسط Nvidia و AMD طراحی می‌شوند که قبلا گفتیم دو شرکتی هستند که GPU طراحی و تولید می‌کنند. این دو شرکت طراحی مرجع یا طراحی اولیه کارت گرافیک را ارایه می‌دهند مثل مدل Radeon RX 5700. سپس شرکت های واسطی چون Asus و MSI و Gigabyt آن را طراحی مجدد کرده و با افزودن کولینک کاستومایز شده برای آن، استفاده از قطعات باکیفیت‌تر به منظور پایداری بیشتر و OverClocking طراحی غیررفرنس را ارایه می‌دهند. در طراحی غیر رفرنس از کولر اختصاصی استفاده می‌شود و تعداد هسته و مقدار حافظه متفاوت از طراحی رفرنس کارت گرافیک است.

FPS در کارت گرافیک چیست؟

بازی‌های مدرن، اکشن‌های سه بعدی و تصویرسازی نزدیک به واقعیت، ارایه می‌دهند اما برای اینکه بتوانیم از این تجربه استفاده کنیم باید استانداردهای لازم را داشته باشیم. برای داشتن تصویر صاف و یکدست، کامپیوتر باید بتواند جزییات را با Frame Rate قابل قبول دریافت کند. Frame Rate یعنی تعداد دفعاتی که بازی می‌تواند تصویر را برای شما آپدیت یا رفرش کند. شما این آیتم را به صورت FPS یا Frame Per Second می‌بینید. اگر فریم ریت کارت گرافیک خیلی کم باشد، کیفیت تصویری که می‌بینید بسیار پایین خواهد بود.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.