وبلاگ

بررسی انواع باتری های لبتاب ها

یکی از سخت افزار هایی که درون لپتاپ وجود دارد و هر کسی اطلاعات زیادی راجب آن ها ندارد و فقط متخصصان هستند که اطلاعات کافی و مناسب در راجب آن ها دارد .

ابتدا توضیح بسیار مختصر و مفید راجب کاربرد باتری ها به شما میدهیم و سپس به معرفی انواع آن ها میپردازیم.

کاربرد کلی باتری ها 

ظرفیت باتری‌ها لپ‌تاپ با توان تحویل داده شده به ازای وزن باتری، میزان خود-تخلیه (self-discharge) و چرخه‌های مفید اندازه‌گیری می‌شود. قدرت باتری لپ تاپ یا همان توان اغلب بر حسب وات ساعت بر کیلوگرم (Wh/kg) اندازه‌گیری می‌شود.

این موضوع که باتری‌ها در فضای آزاد و با گذشت زمان تخلیه می‌شوند، به دلیل تاثیر گرفتن از دماست. در دماهای بالاتر، سرعت تخلیه سریع‌تر است. قانون کلی که باید رعایت شود نگهداری از باتری‌ها در مکان خنک و استفاده از آنها در دمای اتاق است.

معرفی انواع باتری ها

در حال حاضر باتری‌های لپ تاپ چهار تکنولوژی دارند، و یک تکنولوژی دیگر نیز همین روزهاست که معرفی شود. همه باتری‌ها با یک فناوری ساخته‌ نشده‌اند، اما همه آنها می‌توانند انرژی شیمیایی را به جریان الکتریکی تبدیل و انرژی دستگاه‌ الکترونیکی را تامین کنند.

1-باتری لپ تاپ نیکل کادمیوم (NiCad)

فناوری باتری‌های لپ تاپ قدیمی سلول نیکل-کادمیوم (NiCad) بود. بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده، باتری لپ تاپ نیکل کادمیوم 1500 چرخه عمر دارد. یعنی قبل از اینکه قدرت باتری لپ تاپ کاهش پیدا کند، می‌تواند 1500 بار از شارژ کامل به تخلیه کامل برسد.با توجه به این موضوع ، به دلیل شیمیایی بودن این مدل باطری لپ تاپ می‌تواند از به اصطلاح اثر حافظه (memory effect) رنج ببرد. برخلاف چیزی که ممکن است فکر کنید، تخلیه کامل به معنای پایین آوردن باتری تا صفر ولت نیست که می‌تواند به طور جبران‌ناپذیری به باتری لپ تاپ آسیب بزند. این به معنای آن است که باتری را به ولتاژ پایان تخلیه یا End of Discharge Voltage (EODV) برسانید.

2-باتری لپ تاپ نیکل متال هیدرید (NiMH)

حدود یک دهه پیش، بیشتر سازندگان باتری لپ تاپ به باتری‌های نیکل متال هیدرید (NiMH) روی آوردند. این باتری‌ها نه تنها تا %40 درصد انرژی بیشتری ذخیره می‌کنند، بلکه به اندازه باتری نیکل کادمیوم در معرض اثرات حافظه نیستند و با محیط زیست هم سازگارند.

یک مشکل دیگر این است که آنها فقط برای 500 دوره دوام دارد؛ همین مسئله این نوع باطری لپ تاپ را به ضعیف‌ترین مدل از نظر عمر مفید تبدیل می‌کند. همچنین، مانند باتری‌های NiCad، اگر آنها را بصورت دوره‌ای تخلیه و شارژ نکنید، عمر مفید آنها کاهش می‌یابد. اینطور بگوییم که تنها می‌توانید آنها را حدود 200 بار بدون کاهش قدرت باتری لپ تاپ شارژ کنید. اما اگر آنها را کمی قبل از شارژ تخلیه کنید، از نمونه‌های نیکل کادمیوم عملکرد بهتری خواهد داشت. برخلاف انواع باتری لپ تاپ نیکل کادمیوم، شما می‌توانید تعداد چرخه‌های آن را به این روش افزایش دهید: مدتی با لپتاپ‌تان کار کنید، و بعد آن را به برق بزنید و باطری لپتاپ را شارژ کنید. فراموش نکنید که باتری لپتاپ NiCad دوست دارد کاملا تخلیه شود، اما باتری‌های NiMH ترجیح می‌دهند فقط تا حدی تخلیه شوند.

3-باتری لپتاپ لیتیوم یون (Li-ion)

امروزه سلول یون لیتیوم (Li-ion)، که ظرفیت آن تقریبا دو برابر باتری نیکل کادمیوم است، بر صنعت تولید انواع باتری لپ تاپ حکومت می‌کند. فناوری لیتیوم یون که در بیشتر لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند انرژی زیادی را در خود نگه دارد، اما مواد عجیب و غریب آن قیمت بالایی دارد.

بخشی از موفقیت و قدرت باتری لپ تاپ لیتیوم یون به لطف یک تراشه كنترل‌كننده كوچک است. این تراشه که در هر باتری تعبیه شده است، سرعت تخلیه این باتری‌ها را تنظیم كرده و از شارژ بیش از حد آنها جلوگیری می‌كند.

4-باتری لپ تاپ لیتیوم پلیمر (Li-poly)

قدرت باتری لپ تاپ لیتیوم پلیمر، که بسیار سبک، کوچک و شکل‌پذیر است، تقریبا به اندازه سلول‌های یون لیتیوم است.اما این باتری‌ها به لطف انعطاف‌پذیری بالایی که دارند، می‌توانند به شکلی ساخته شوند که در گوشه‌ها و شکاف‌های مخفی دستگاه قرار بگیرند. بازار باتری لپ تاپ ممکن است به زودی حتی عضو دیگری نیز داشته باشد.

باتری‌های لیتیوم پلیمر در تامین انرژی مدارهای الکتریکی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. این نوع باتری‌ها نه تنها به شارژ اولیه ۱۲ ساعته نیاز ندارد، بلکه هیچ محدودیتی در کاربرد هم ندارد. اگر برای شارژ باطری لپ تاپ‌تان از کابلی با پورت USB استفاده می‌کنید، باتری دستگاه شما از همین مدل است.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.