وبلاگ

شناخت دوربین آیفون 13

امروزه بسیاری از کاربران عادی و حتی نیمه‌حرفه‌ای ترجیح می‌دهند، به‌جای دوربین‌های حرفه‌ای با دوربین موبایل خود عکاسی کنند. پس باتوجه به این موضوع ؛ بهبود عملکرد دوربین به اولویت بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. اپل هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موبایل به این مسئله توجه داشته و در آخرین مدل‌های سری iPhone از قابلیت‌ها و امکانات متعددی رونمایی کرده است که اگر شما نیز از مدل گوشی استفاده میکنید ما در این مقاله به شما کمک میکنیم تا بتوانید شناخت کاملی از آن بدست آورید و با آن به طور کامل آشنا شوید . شرکت اپل به استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات در ساخت محصولاتش شهرت دارد و سری آیفون 13 هم از این قاعده پیروی می‌کنند. با توجه به اهمیت بسیار بالای نقش دوربین در رقابت شرکت‌های تولیدکننده موبایل، تعجبی ندارد اگر کوپرتینویی‌ها تمرکز اصلی خود را روی پیشرفت و بهینه‌سازی در این بخش بگذارند. در بحث دوربین سلفی، حداقل روی کاغذ تفاوتی میان 4 مدل سری آیفون 13 دیده نمی‌شود و از نظر بهره‌گیری از سنسور و کیفیت فیلم‌برداری، سری جدید این گوشی ها کاملا مشابه یکدیگر هستند.

لنز اصلی (واید)

دوربین اصلی به‌کار رفته در سری آیفون 13 از نوع واید و 12 مگاپیکسلی است؛ با این تفاوت که میزان گشودگی دیافراگم این دوربین در مدل‌های استاندارد و مینی f/1.6 است؛ درحالی‌که این عدد در مدل‌های پرو و پرو مکس به f/1.5 می‌رسد. بنابراین؛ iphone 13 pro  و Pro Max توانایی دریافت 14 درصد نور بیش‌تر را دارند.

غول دنیای تکنولوژی برای رسیدن به خواسته‌اش، سنسورهای بزرگ‌تر را با لنزهای روشن‌تر ترکیب کرده؛ البته فاکتورهای دیگر مانند الگوریتم‌های نرم‌افزاری هم در این بهبود عملکرد نقش داشته‌اند. گذشته از این، ترکیب Sensor-Shift و لرزش‌گیر لنز اپتیکال در مدل‌های امسال، این امکان را به دوربین می‌دهد که به‌مدتی طولانی‌تر نور دریافت کند تا در حالت شب، عکس‌های بهتر و با نویز کمتری را به ثبت برساند.

لنز اولتراواید

با بررسی دوربین اسمارت فون آیفون 13 و به‌طور مشخص دوربین دو گوشی رده‌بالای این سری متوجه می‌شویم لنز اولتراواید مدل‌های iPhone 13 Pro و iphone 13 Pro max هم نسبت به سال گذشته پیشرفت‌هایی داشته و میزان گشودگی دیافراگم آن از f/2.4 به f/1.8 رسیده است. همین تغییر به‌ظاهر کوچک باعث شده میزان دریافت نور در این دوربین 78 درصد افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، قابلیت فوکوس خودکار این دوربین اجازه‌ی فوکوس کردن روی اشیایی با فاصله 2 سانتی‌متر را می‌دهد و به‌کمک آن می‌توان عکس‌هایی جذاب را به ثبت رساند.

لنز تله‌فتو

این لنز که فقط در مدل‌های پرو به‌کار رفته، میدان دید وسیع‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه در آیفون نسل گذشته دارد و بهتر می‌تواند سوژه را از پس‌زمینه جدا کند. میزان گشودگی دیافراگم دوربین تله‌فتوی iPhone 12 Pro و iPhone 12 Pro Max به‌ترتیب f/2.0 و f/2.2 بود که امسال در هر دو مدل به f/2.8 رسید؛ بنابراین با وجود افزایش قدرت زوم، توانایی دوربین تله‌فتوی آیفون‌های امسال در جذب نور، نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

لنزهای آیفون

حالت اولتراواید 0.5x فاصله کانونی ۱۲ میلی‌متری را پوشش می‌دهد که یک گزینه عالی برای عکاسی از مناظر است. حالت واید 1x که فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری ایجاد می‌کند و برای عکاسی روزمره مناسب است.   روی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرومکس فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متر و در آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس فاصله کانونی ۶۵ میلی‌متری ایجاد می‌کند و برای عکاسی از چهره افراد انتخابی ایده‌آل به حساب می‌آید.
به این ترتیب با خرید یک آیفون ۱۳ پرو یا آیفون ۱۳ پرومکس انگار یک لنز ‍۱۲-۷۷ میلی‌متری همراه دارید. این درحالیست که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای تنها یک لنز ۲۴-۷۰ میلی متری با خود دارند. در بهترین شرایط برای عکاسی از مناظر یک لنز ۱۶-۳۵ میلی‌متری نیز تهیه می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که کیفیت لنزهای آیفون هیچگاه با کیفیت لنزهای حرفه‌ای دوربین‌های عکاسی برابری نمی‌کند اما کیفیت و کارایی مناسبی ارائه می‌کند.

فیلمبرداری حالت سینماتیک

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب سری آیفون ۱۳، فیلمبرداری سینماتیک است که در حقیقت قابلیت عکاسی پرتره را با فیلمبرداری ادغام می‌کند. در نتیجه در زمان فیلمبرداری نیز پس‌زمینه سوژه‌ها به صورت هوشمند محو می‌شود.

تصویربرداری ماکرو

آخرین تمایز سری آیفون ۱۳، قابلیت تصویربرداری از فاصله نزدیک یا ماکرو است. به این ترتیب می‌توانید با نزدیک کردن گوشی به سوژه‌ها، به خوبی روی آن‌ها فوکوس کنید و جزئیات شگفت‌انگیزی از آن‌ها ثبت کنید. برای امتحان می‌توانید از پوست پرتقال از فاصله خیلی نزدیک عکاسی کنید.

حالت پرتره

این قابلیت به طور جذاب و دقیقی پس‌زمینه سوژه را محو می‌کند. البته این قابلیت فقط روی لنز واید یا پرتره فعال است و با دوربین اولتراواید نمی‌توان تصاویر پرتره ثبت کرد. در واقع با بزرگنمایی 1x و 2.5x (یا 3x روی آیفون‌های سری ۱۳ پرو) می‌توان عکاسی پرتره کرد. یکی از ایده‌های جذاب، استفاده از حالت نورپردازی Studio Light یا High Key Light Mono در زمان عکاسی پرتره از چهره افراد است.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.