وبلاگ

Clock Speed یا سرعت ساعت چست؟

امروزه با توجه به پیشرفتی که در دنیای نرم افزار های بروز مثل لپ تاپ و کامپیوتر و سایر وسایل ارتباطی به چشم میخورد اکثر کاربرانی که به دنبال خرید لپ تاپ و کامپیوتر هستند به دنبال وسیله ارتباطی میگردند که سرعت،کیفیت، صفحه نمایش و سخت افزاری بهتری داشته باشد و به طور عموم فاکتور هایی  از این دسته متد ها برایشان ارزشمند است و یک مورد از سخت افزار هایی که خیلی به چشم کاربران دیده میشود سرعت ساعت یا Clock Speed میباشد که در ادامه آن را به شما به طور مختصر توضیح میدهیم.

Clock Speed چیست؟

Clock Speed یا سرعت ساعت در CPU لپ تاپ نشان‌دهنده تعداد سیکل پردازش CPU در هر ثانیه است. این اصطلاح همچنین باعباراتی نظیر «فرکانس CPU» نیز شناخته می‌شود. واحد اندازه‌گیری این شاخص در کامپیوتر گیگاهرتز (GHz) می‌باشد که معرف بیلیون پالس در ثانیه است.

clock Speed  کامپیوترهای شخصی مشخصه عملکرد و همچنین سرعت پردازش داده توسط CPU است. هر چه این میزان بالاتر باشد، عملکرد سیستم نیز بهتر است. این موضوع به‌ویژه در بازی‌های کامپیوتری اهمیت بالایی دارد. این پارامتر درصورتی‌که سایر شاخص‌ها یکسان باشند، می‌تواند به عنوان عامل مناسبی جهت انتخاب CPU به حساب آید؛ با این وجود در نظر گرفتن ترکیبی از شاخص‌هایی چون سرعت ساعت، تعداد پردازش دستورات در هر سیکل توسط CPU (تعداد دستورات در سیکل ساعت/ساعت و یا به اختصار IPC) و همچنین این موضوع که CPU چند هسته‌ای است، در مجموع به منظور تصمیم‌گیری برای تعیین عملکرد کلی پردازنده کامپیوتر مناسب‌تر است. بنابراین برای مقایسه‌ی عملکرد دو پردازنده بهتر است از مقایسه‌ سرعت پردازش یا فرکانس کاری آن‌ها استفاده نکنیم، بلکه به جای آن از مقدار توان و حجم کاری که پردازنده قادر است در هر سیکل کاری خود به سرانجام برساند استفاده کنیم. بنابراین انجام حجم کاری بیشتر در سیکل‌های کمتر بهتر از انجام حجم کاری کمتر در سیکل‌های بیشتر محسوب می‌شود. در سمت مقابل هرچه سرعت پردازش اطلاعات پردازنده کاهش پیدا کرده و توان و حجم اطلاعات تحلیلی آن افزایش پیدا کند، پردازنده‌ی مد نظر ما کارایی بیشتری خواهد داشت.

شما برای خواندن مطالب و مقالات دیگر میتوانید به اینجا مراجعه کنید

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.