وبلاگ

safe mode در ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟

اکثر کاربرانی که تایم زیادی با سیستم لپ تاپ و کامپیوتر و اکثر ویندوز ها سر و کله دارند حداقل یک بار اسم و کاربرد SAFEMOD به گوششان خورده است اما نگران نباشید اگر اطلاعات زیادی در این باره ندارید نگرانی زیادی وجود ندارد زیرا در این مقاله سعی کردیم تا به طور خیلی مختصر و جامع با حالت safe mode آشنا شوید ولی اگر بخواهیم به این حالت اشاره داشته باشیم میتوانیم بگوییم زمانی که سیستم شما در حال هنگ کردن میباشد و یا سرعت لوود کردن آن ها به مشکل خورده است فقط فقط کافی است به بخشی که سیستم safe mode  در آن وجود داشته دارد مراجعه کنید و از شر این مشکل خلاص شوید.

حالت safe mode چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم safe mode  یک فضا و محیط رفع اشکال است. به طور دیگر یکی از حالت‌های بوت شدن سیستم عامله که از طریق اون می‌تونید به امکانات محدودی از سیستم عامل دسترسی داشته باشید ؛ این نکته در نظر داشته باشید که حالت safe mode فقط در سیستم ویندوز میباشد و این حالت در سیستم عامل MacOS به اسم Safe Boot می باشد.

در حالت safe mode پس زمینه‌ی دسکتاپ با رنگ مشکی ساده جایگزین میشود و در اطراف صفحه دسکتاپ کلمه‌ی Safe Mode قرار می‌گیرد.

سیف موود

ویندوز در این حالت، به کمک درایوهای ویدیویی عمومی، وضوح صفحه نمایش رو کاهش میدهد و پشتیبانی سخت‌افزاری رو تا حد ممکن کاهش میدهد ، پس یعنی فقط درایوها و نرم‌افزارهای ضروری اجرا میشوند.

کاربرد حالت SAFE MODE

  • یکسری از آلودگی‌های ویروسی، باعث کار نکردن اپلیکیشن های ضد ویروس رو می‌گیرند. در واقع معمولا از ابتداخودشون رو با زور وارد ویندوز می‌کنند و اجازه نصب هیچ‌کدوم از برنامه‌های امنیتی را به سیستم شما نمیدهند در اصل شما میتواند در حالت Safe Mode میتوانید داخل سیستم ویندوزی خودتان برنامه‌ های ضدویروس رو نصب کنید.

 

  • برخی از مواقع، برخی از نرم‌افزار هستند که شما آن هارا نصب کردید ولی به هیچ طریقی از سیستم شما حذف نمیشوند. اصولا این نرم‌افزارها آیکون ندارند و اگر شما ویندوز رو توی حالت سیف مود Boot قرار دهید، می‌توانید از طریق کنترل پنل و با استفاده از گزینه‌ی Add or Remove Programs، این اپلیکیشن ها را به راحتی حذف کنید.

 

  • اگه لپ تاپ یا سیستم شما خیلی خوب کار می‌کرده است ولی متاسفانه اخیرا  کند شده است یا سزعت آن کاهش یافته است، می‌توانید از System Restore داخل حالت safe mode این مشکل را نیز حل کنید.

انواع حالت های مختلف SAFE MODE

safe mode alternate shelf

در این حالت، می‌توانید از همون محیط cmd استفاده کنید و دستورات مختلف را درون ویندوز اجرا کنید.

 safe mode active directory repair

سیستم ویندوز در این حالت، سرویس Active Directory رو در فرآیند بوت غیرفعال می‌کند.

safe mode with networking

شما می‌توانید با ورود به این حالت، از اینترنت و شبکه استفاده کنید.

 

 

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.