وبلاگ

سیکل باتری و چرخه موبایل چیست؟

تمامی گوشی ها و لپ تاپ ها علاوه بر زیبایی طاهری خود ، به سیستم سخت افزاری خود نیز اهمیت چندانی میدهند و همین موضوع باعث شده است تا رقابت چندانی در شرکت ها بر اساس میزان سیکل و چرخه باتری ها ایجاد شود و هر شرکتی مثل اپل ، شیائومی،لنوو،hp و… تمامی سعی خود را انجام میدهندتا سیکل قوی تری برای باتری خود ایجاد کنند.

زیاد وقت شما را نمیگیریم و خیلی سریع به اصل موضوع یعنی توضیح سیکل و چرخه و بررسی تعداد دقیق آن ها میپردازیم.

سیکل یا چرخه باتری چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه و واضح این موضوع را برای شما بازگو کنیم بهتر است بگوییم که به تعداد دفعاتی که گوشی شما از صفر تا صد درصد به طور کامل شارژ میشود؛ یک سایکل میگویند.

لازم است همینجا یک نکته را بازگو کنیم که هیچ فرقی میان شارژ شدن باتری به طور مقطعی و شارژ به طور کامل وجود ندارد یعنی اگر یک بار گوشی شما از صفر تا صد شارژ شود هیچ فرقی با شارژ شدن گوشی شما به طور دو بار شارژ شدن از پنجاه تا صد درصد ندارد.

پس سایکل یعنی شارژ کامل باتری و اینکه هر سایکل روی ظرفیت و عمر باتری تاثیر میگذارد هم یک اتفاق کاملا منطقی میباشد.

سایکل یا چرخه باتری
سیکل یا چرخه چیست؟

رابطه سایکل با عمر مفید باتری

معمولاً دو نوع باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر داخل تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها استفاده میشود. تفاوتی موجود نیست که گوشی یا لپ تاپ شما از کدوم نوع باتری استفاده می‌کند ؛زیرا تموم باتری های لیتیومی عمر مفید مشخص شده ای دارند و  شرکت های سازنده این عمر مفید را با چرخه یا سایکل شارژ اعلام می‌کنند. معمولا باتری های لیتیومی بین 300تا 500 بار  شارژ سایکل مفید دارند. البته این عدد به شما نمیگوید که پس از 500 بار شارژ سیکل، باتری شما خراب میشود و این بدان معنا است که پس از این عدد عمر مفید باتری کم کم کاسته میشود.

عمدتا و طبق تجربه کاربران و پرسش های ایجاد شده که کاربران به آن ها پاسخ دادند عمر باتری لپ تاپ ها گوشی های هوشمند با تعداد سایکل رابطه مستقیمی دارد یعنی به زبان ساده تر هر چه تعداد سایکل باتری کم شود، از عمر باتری نیز کاسته می شود و عمر باتری کاهش میابد.

چطور تعداد دقیق سایکل های باتری را تشخیص بدهیم؟

اگر شما کاربر اندرویدی هستید و سیستم عامل گوشی شما اندروید میباشد میتوانید با نصب کردن برنامه«Charge Cycle Battery Stats » و قسمت های مشخص شده داخل گوشی خودتان از سایکل آن مطلع شوید.

اما اگر شما کاربر iOS  هستید میتوانید با انجام مراحل زیر از سایکل و عمر باتری خود مطلع شوید.                    اول در قسمت Setting میروید و روی گزینه Privacy کلیک میکنید. توی این بخش اگه به آخر صفحه برید، می‌تونین گزینه Analytics and Improvements را مشاهده کنید. وارد این قسمت میشوید و بعد روی Analytics Data کلیک میکنیم. توی این قسمت باید به دنبال log aggregated بگردیم. آخرین تاریخ رو انتخاب می‌کنیم و تمامی نوشته های این قسمت رو توی اپلیکیشن نوت گوشی Paste می‌کنیم.سپس روی سه نقطه بالا کلیک میکنیم و در قسمت Find in Note کلمه BatteryCycleCount رو سرچ می‌کنیم و تعداد کلمات پیدا شده، همون تعداد چرخه یا سایکل شارژ باتری شما میباشد.

 

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.