وبلاگ

ترفندهای کاربردی لینوکس

ترفندهای کاربردی لینوکس

در این بخش از آموزش های پارسه با آموزش ترفنده ای کاربردی لینوکس در خدمت شما عزیزان هستیم جهت یادگیری این ترفندهای کاربردی ادامه مطلب رو مطالعه نمائید

ترفندهای لینوکسی

خاموشی خودکار
اگر از اوبونتو استفاده می‌کنید با یک خط فرمان کوتاه و ساده می‌توانید براحتی رایانه خود را برای خاموش شدن در زمان مشخص آماده کنید.
برای استفاده از این قابلیت ‌باید پس از اجرای ترمینال، دستور زیر را در آن تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید:

sudo shutdown -h +m

⚠️ توجه داشته باشید در فرمان فوق ‌باید به ‌جای m+ مقدار زمان موردنیاز را به دقیقه مشخص کنید. به‌ عنوان مثال با وارد کردن عدد 60+ رایانه شما پس از 60 دقیقه خاموش خواهد شد.

در صورتی‌که بخواهید رایانه شما در زمان مشخصی خاموش شود نیز می‌توانید از فرمان زیر کمک بگیرید:
sudo shutdown -h hh:mm

در این فرمان باید به‌ جای عبارت hh:mm ساعت موردنظر را وارد کنید. به ‌عنوان مثال با وارد کردن 23:10 رایانه شما راس ساعت 11 و 10 دقیقه شب خاموش خواهد شد.

⚠️ نکته: پس از وارد کردن فرمان خاموشی در ترمینال و فشردن کلید اینتر، ‌باید رمز ورود به سیستم را نیز وارد و صفحه ترمینال را کمینه کنید.

غیرفعال‌سازی: اگر قصد دارید قابلیت خاموشی خودکار را غیرفعال کنید، می‌توانید از فرمان زیر کمک بگیرید:

sudo shutdown –c
پردازش‌های فعال
از دیگر امکاناتی که اوبونتو در اختیار شما قرار می‌دهد نمایش فهرست پردازش‌های فعال با فرمانی بسیار کوتاه است.

اگر می‌خواهید کنترل بیشتری روی سیستم‌عامل و پردازش‌های در حال اجرای آن داشته باشید توصیه می‌کنیم از فرمان زیر در ترمینال کمک بگیرید:
ps –aux
ترفندهای تاچ‌پد
اگر اوبونتو یا دیگر توزیع‌های لینوکسی را روی لپ‌تاپ خود نصب کرده‌اید، می‌توانید از ترفندهایی که با تاچ‌پد قابل اجراست کمک بگیرید. به ‌عنوان مثال می‌توانید با بالا و پایین کشیدن انگشتان خود روی گوشه سمت راست تاچ‌پد، صفحه را به ‌صورت عمودی اسکرول کنید یا با کشیدن انگشتان خود در امتداد لبه پایینی تاچ‌پد، صفحه را به ‌صورت افقی اسکرول کنید.

همچنین شما می‌توانید با ضربه زدن به گوشه پایین سمت راست تاچ‌پد عملیات کلیک راست ماوس را اجرا کنید. (با توجه به توزیع لینوکسی که مورد استفاده قرار می‌دهید ممکن است برای استفاده از برخی ترفندهای تاچ‌پد ابتدا آنها را فعال کنید.)

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.