وبلاگ

آشنایی با انواع هارد دیسک و آموزش بازیابی اطلاعات هارد

انواع هارد دیسک Hard Disk ، در کامپیوتر حکم حافظه ی بلند مدت برای ذخیره اطلاعات را دارد. یعنی وقتی اطلاعاتی بر روی آنها نوشته می شود در صورتی که نقص فنی برای هارد پیش نیاید می تواند همیشه بر روی آن باقی بماند و در هر لحظه ی دلخواه ، در دسترس قرار گیرد. در طول این سالها تکنولوژی ساخت هارد تغییرات زیادی کردهه و این قطعات در چند نوع کاملا مختلف ساخته و عرضه شده اند. انفورماتیک پارسه در این مطلب سعی دارد تا بطور کاملا خلاصه و روان علاقمندان را با چند مورد مرسوم از انواع هارد دیسک Hard Disk آشنا کند .

 

 

انواع هارد دیسک Hard Disk

هارددیسک ها از یک نوار (دیسک) گردان که با یک لایه مواد مغناطیسی پوشانده شده برای ذخیره ی اطلاعات استفاده می کنند. با این توضیح مشخص می شود که هارد دیسک ها برای کار کردن نیاز دارند تا با سرعت بسیار بالایی بچرخند. پس یکی از فاکتورهایی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید RPM ( Revolution per minute ) یاا همان دور در دقیقه است. (البته معمولا انواع بی سر و صداتر در اولویت قرار می گیرند) . در گذشته، گنجایش هارد دیسک ها بسیار محدود بود ولی امروزه با پیشرفتت تکنولوژی ساخت ، شاهد ظهور هارد هایی در سایز کوچکتر و ظرفیت بسیار بیشتر هستیم تا حدی که امروزه برای واحد آن ، از ترابایت استفاده می شود.

بطور کلی دو نسل از هارد دیسک ها ، وجود دارد :

• SATA Hard Disk

• IDE Hard Disk

این دو هارد دیسک که فقط تکنولوژی ساخت و اینترفیس آنها با هم متفاوت است از نظر ظاهری شبیه به یکدیگر بوده و فقط مدل SATA کمی کوچکتر از مدل IDE ساخته می شود.

 

انواع هارد دیسک-IDE Hard Disk

IDE Hard Disk

 

هارد دیسک های IDE همانطور که تصویر بالا می توانید ببینید با کابلهای 40-80 سیم و کانکتورهای پهن شناخته می شوند. این نوع حافظه که سالهای زیادی بعنوان مطرح ترین و پرمصرف ترین در بین کاربران بوده ، امروزه به دلیل شکست خوردن در رقابتِ سرعت از رقیب خود ، از بازار کنار گذاشته شده است. IDE مخفف عبارت Integratedd Drive Electronics است و اشاره به سبک انتقال اطلاعات از طریق کابل و رابط آن دارد. در این رابط (IDE) ، انتقال اطلاعات به صورت عملیات موازی انجام می شود.. اننقال اطلاعات بصورت موازی است و سرعت بالایی هم دارد و همین امر از جمله ویژگی هایی بود که آنرا سالیان سال بعنوان مطرح ترین استاندارد برای رابط هایی کامپیوترهای شخصی تبدیل کرده بود. پروسه ی انتقال موازی اطلاعات یعنی انتقال بیت های داده ، در طول مسیر یک رشته یا سیم ، بـا جهت عکس آن در رشته یا سیم دیگر .

این رابط با عناوین دیگری از جمله موارد زیر نیز شناخته می شود :

• ATA مخفف Advanced Technical Attachment

• PATA مخفف Parallel Advanced Technical Attachment

این رابط ها در ابتدا برای هارد دیسک ها درنظر گرفته شده بود ولی بعدها برای CD-ROM ها نیز استفاده شد. یکی از مشکلات اساسی برای کسانی که در حال Assemble کردن کامپیوترها بودند ، مرتب کردن و مرتب نگه داشتن فضای داخل کیس ها بود زیرا این کابلهای پهن فضای زیادی را بصورت نامنظم اشغال می کردند.

انواع هارد دیسک-SATA Hard Disk

SATA Hard Disk

 

این نوع هارد دیسک از سیستم انتقال اطلاعات سری استفاده می کند. رابط های هارد ساتا برای اتصال درایوهای نوری و حافظه ها و انتقال اطلاعات بین آنها کاملا مناسب است. این رابط به مراتب سریعتر از نوع موازی یا همان ATA است. شاید این سوال در ذهن شما پیش بیاید که قاعدتاً سرعت نقل و انتقال اطلاعات موازی سریعتر از سریی است ولی چطور امکان دارد که در این مورد برعکس است ؟

جواب این سوال کاملا ساده است. در حالت موازی به دلیل مسیر رفت و برگشتی بیت های داده ، میدان مغناطیسی بسیار کمی بوجود می آید که تأثیر نامحسوسی بر روی سرعت می گذارد ولی در مدل سری این واقعه رخ نمی دهد یعنی با اصلاح کیفیت کابل و همچنین تغییر سبک ساخت آن ، این سرعت بالا تأمین شده است. این کابلها همانطور که در تصویر هم ملاحظه کردید دارای پهنای کمتر و رابط کوچکتر هستند حتی امروزه از قیمت مناسب تری نیز برخوردارند.

شاید در اینترنت سه نسخه مختلف از ساتا با نامهای SATA1 و SATA2 و SATA3 را ببنید. این نسخه های مختلف فقط در سرعت با یکدیگر اختلاف دارند که SATA3 طبق اظهار نظر کارشناسان سرعتی معدل 600 مگابایت برثانیه دارد که در مقایسه با ساتا نسخه 11 ، چهار برابر بیشتر است.

مصرف کمتر برق ، سرعت بالاتر، حجم کمتر و بطور کلی کارامدی بیشتر از مزیتهای هارد دیسک های ساتا نسبت به IDE است.

 

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery ، از جمله دغدغه هایی ست که امروزه اکثر فعالان در حوزه تعمیرات هارد با آن دست و پنجه گرم میکنند . انستیتو انفورماتیک پارسه در این مقاله قصد دارد تا به مواردی که توسط بازیابی اطلاعات هارد دیسک قابل برگشت میباشد ، بپردازد .

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery

شرح مختصر در مواجه با انواع خرابی انواع هارد دیسک ها و مشکلات مربوط به حذف پارتیشن ها و فایل ها و طریقه ریکاوری آن در انفورماتیک پارسه :

۱- بازیابی اطلاعات و ریکاوری مشکلات مربوط به هارد دیسک های اکسترنال

رایج ترین موارد هارد اکسترنال در ایران به ترتیب : Western Digital , Seagate , ADATA می باشد که هر کدام مشکلات و خرابی های خاص خودشان را دارند.از جمله مشکلاتی که نیاز به تعمیرات هارد اکسترنال می باشد :شناسایی نشدن هارد اکسترنال ، ضربه خوردن هارد , کند شدن شدید هارد میباشد که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تماس و مراجعه به بخش تعمیرات انفورماتیک پارسه مشکلات هارد خود را بر طرف نمایید.برای هریک از مشکلات هارد های اکسترنال راه حل خاص و جامعی داردد پس نگران اطلاعات خود نباشید.

 

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery

 

۲- بازیابی اطلاعات و ریکاوری مربوط به خرابی های هارد های لپ تاپی و کامپیوتر

رایج ترین مشکل مربوط به شناسایی نشدن هارد در بایوس لپ تاپ یا کامپیوتر می باشد که در نتیجه آن شما دسترسی به اطلاعات نخواهید داشت که در اینصورت شما نمی توانید ویندوز جدیدی هم نصب کنید. مشکلات مربوط به بدسکتور شدن هارد نیز در هارد های کامپیوتر و لپ تاپ نسبت به هارد های اکسترنال رایج تر است که یکی ازز نشانه های وجود بدسکتور در هارد لپ تاپ یا کامپیوتر شما ، پدیدار شدن صفحه آبی می باشد که چاره ای جز ریستارت کردن سیستم خود نخواهید داشت مگر اینکه اینن مشکل را برای همیشه حل کنید. بازیابی اطلاعات ،ریکاوری و تعمیر هارد های لپ تاپ و کامپیوتر در تمامی مدل ها، خرابی و مشکلات در انستیتو انفورماتیک پارسه انجام میی شود.

۳- بازیابی اطلاعات در حذف پارتیشن ها ، پاک شدن و فرمت شدن هارد

مکررا دیده می شود که به دلیل خطاهای و اشتباهات کاربران پارتیشن ها پاک می شوند. این عمل بیشتر در هنگام نصب ویندوز و همچنین در زمان کار با ویندوز رخ پیش می آید. اگر در هنگام نصب ویندوز درایو یا پارتیشن شما حذف شد و اطلاعات درایو شما مهم است از هرگونه دستکاری ، ریختن مجدد ویندوز جدا خودداری کنید. بازیابی اطلاعات پارتیشن های حذف شده و پاک شده در انفورماتیک پارسه به سرعت انجام میشود.اما در صورتی که بعد از حذف شدن پارتیشن دستکاری کنید یا اینکه اطلاعاتت جدیدی در همان هارد ریخته شود ، شانس شما برابی بازیابی اطلاعات و ریکاوری کم تر می شود اما بهتر است که توسط متخصصین چک شود .

 

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery

 

توصیه ۱ : قبل از نصب ویندوز حتما لیبل درایو C یا هر درایوی که می خواهید ویندوز نصب کنید را ترجیحا با نام Windows عوض کنید تا خدای ناکرده دچار مشکل نشوید.

توصیه ۲ : ریختن اطلاعات بعد از پاک شدن پارتیشن ها یا حتی فایل ها ، شانس بازیابی اطلاعات را کم تر می کند پس از این کار جدا خودداری فرمایید.

توصیه ۳ : گاها دیده می شود که خود شخص اقدام به ریکاوری اطلاعات توسط نرم افزار های بازیابی اطلاعات می کند و اطلاعات بازیابی شده را مجددا در همان هارد ذخیره می کند و بعد متوجه می شود که اطلاعات بازیابی شده ، اجرا نمی شود یا خلاصه اینکه مورد تایید نیست که در این حالت شانس شما برای بازیابی اطلاعات شدیدا کاهشش پیدا می کند . از نظر ما این کار بدترین حالت ممکن است.

توصیه ۴ : اگر اطلاعات شما به هر دلیل حذف شد ، بهترین کار خاموش کردن لپ تاپ یا کامپیوتر می باشد بدون هیچ دستکاری اضافی می باشد . در این حالت مطمئن شوید که اطلاعات قابل ریکاوری می باشد و جای نگرانی نخواهد بود.

توصیه ۵ : اگر درایو یا پارتیشن شما به هر دلیلی فرمت شد از ریکاوری توسط نرم افزار ها یا ریختن مجدد اطلاعات جدا خودداری کنید در اینصورت اطلاعات شما مانند روز اول و بصورت پوشه بندی بازیابی اطلاعات خواهد شد .

۴- بازیابی اطلاعات هارد سوخته

استفاده از واژه هارد سوخته غلط است ، اجزای هارد ممکن است خراب شود اما هیچ گاه نمیتوان گفت که که هارد سوخته است. معمولا در اثر نوسانات برق برد هارد دچار سوختگی می شود که اغلب اگر برد هارد دیسک بسوزد موتور هارد دیسک روشن نمی شود. ما برای بازیابی اطلاعات هارد سوخته ، برد هارد را تعمیر یا اگر این عمل ناممکنن باشد آن را تعویض می کنیم و با اقدامات خاصی مبنی بر سازگار کردن هارد با برد جدید شروع به ریکاوری و بازیابی اطلاعات می کنیم. نکته مهم : اگر برد هارد شما سوختهه است یا دچار مشکل شده است حتی شکسته است حتما با خودتان به مرکز ما بیاورید چرا که برد هر هارد متعلق خودش است و در خیلی از مواقع اگر برد هارد دیسک به هرر دلیلی وجود نداشته باشد مثلا گم شده باشد امکان بازیابی اطلاعات و تعمیر هارد دیسک وجود نخواهد داشت.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.