وبلاگ

ماوس کامپیوتر و کاربرد های انواع ماوس ها چیست؟

موس کامپیوتر یکی از حیاتی ترین و اصلی ترین سخت افزار های یک سیستم کامپیوتری محسوب میشوند؛ ماوس کامپیوتر نقش فرمان یک ماشین را ایفا میکند و شما بدون ماوس عملا دستتان بسته است و حتما باید ماوسی داشته باشید.

ماوس ها انواع فراوانی دارند که هر کدام کار خاصی انجام میدهند و ما قصد داریم در این مقاله شما را با انواع ماوس ها و کاربردهای هر یک آشنا می کنیم، تا شما با خیالی راحت و آسوده بتوانید ماوس مورد نظر خود را خریداری کنید و از کار با آن لذت ببرید.

تاریخچه ماوس

در سال 1952 در پایگاهی نظامی در نیروی دریایی سلطنتی کانادا، توسط فردی به نام رالف بنجامین اختراع شد؛ ماوس ها در ابتدا پروژه ای فوق محرمانه بودند و کاربرد نظامی داشتند، اما به تدریج با پیشرفت تکنولوژی در کامپیوتر های اداری سازمان های مختلف و سپس کامپیوتر های شخصی به کار گرفته شدند و تا به امروز انواع مختلفی از آن ها تولید شده که باهم به بررسی کوتاه هر کدام از این ماوس ها میپردازیم.

ماوس های بی سیم یا سیم دار ؟

ماوس های بی سیم و سیم دار دو نوع ماوس هستند که در بازار امروز به وفور یافت میشود و شما میتوانید از مدل ماوس که خواستید تهیه بکنید؛ اما هر کدام این ماوس ها کاربرد های مختلفی دارند و ما در این بخش میخواهیم کاربرد های هر کدام را برای شما توضیح دهیم تا با دقت ماوس مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ماوس های سیم دار سرعت ارتباط بهتری دارند و سریعتر از ماوس های بی سیم کار میکنند، ماوس های سیم دار در گذشته با درگاه PS2 به رایانه متصل میشدند، اما طی سالیان سال پیشرفت تکنولوژی امکان اتصال ماوس ها به کامپیوتر و لپ تاپ را با استفاده از درگاه USB میسر شد و امروزه اکثرا ماوس ها با درگاه USB به کامپیوتر متصل میشوند.

ماوس های بی سیم از تکنولوژی وایرلس بهره مند هستند، این ماوس ها یک CD دارند که برای شناسایی ماوس توسط سیستم عامل کامپیوتر است و یک فلش که به درگاه USB متصل میشود تا به فرمان ها را از موس به سیستم عامل منتقل کند، به این فلش ها دانگل میگویند.

ماوس های غلتکی

این نسل از ماوس ها با انرژی نوری _ مکانیکی کار میکنند و به شکل یک گوی با جنس پلاستیکی است؛ دو عدد چرخ دنده در زیر ماوس طراحی شده است، که ماوس را به جهات مختلف میچرخاند، و این ماوس را حرکت میدهد. این ماوس ها دیگر منسوخ شده اند و تقریبا در بازار موجود نیستند اگر هم باشند به علت کند بودن و قدیمی بودنشان کاربردی ندارند.

ماوس های نوری

این نوع از ماوس ها با نور کار میکنند و قطعه مکانیکی توپی ماوس های غلتکی را ندارد و با فرستادن نور به سطح زیرین ماوس، باعث حرکت دادن ماوس میشود؛ این ماوس ها در اندازه های مختلف توسط شرکت های مختلف تا کنون بارها تولید شده اند و هنوزه هم پرطرفدار هستند و مورد استفاده قرار میگیرند. شرکت ایکس پی و ایسوس و مایکروسافت و اپل ماوس های نوری تولید میکنند.

ماوس های گیمینگ

خب میرسیم به بررسی ماوس های گیمینگ، یکی از جذاب ترین محصولاتی که چند دهه است بشدت بین کاربران کامپیوتر و مخصوصا گیمر ها محبوب شده است. ماوس های گیمینگ طراحی و ارگونومی خاصی دارند، کلید های اضافی زیادتری نسبت به باقی ماوس ها دارند و صد البته که قیمت گران تری به نسبت باقی ماوس ها دارند؛ ماوس های گیمینگ تجربه منحصر به فردی از بازی را در اختیار ما میگذارد؛ مزیت های این ماوس ها کلید های اضافی هست که بر روی آن قرار داده اند و سرعت فوق العاده بالای آن ها؛ ماوس های گیمینگ معمولا دارای رنگ هایی RGB با چراغ های LED  هستند که فوق العاده ماوس را جذاب میکند.

از شرکت های معروف تولید کننده ماوس های گیمینگ میشه به شرکت های ریزر؛ ایسوس و …اشاره کرد، معمولا ماوس های گیمینگ در بازار ایران به دو دسته تقسیم میشوند، یک دسته که ماوس های گیمینگ فوق العاده گران هست و دسته دیگر ماوس های گیمینگ ارزان قیمت تر و این تفاوت قیمت به برند تولید کننده و مدل تولید شده مرتبط میشود.

نتیجه گیری

خب این مقاله هم به اتمام رسید و ما سعی کردیم به شما دوست عزیز درباره ماوس ها و انواع آن ها اطلاعات بدهیم تا شما در هنگام خرید به دنبال ماوس مورد نیاز خود بگردید و سردرگم نشوید که ماوس چی بخرم؟ سیم دار یا بی سیم ؟ گیمینگ یا ساده؟ و هزاران دوراهی دیگری که ممکنه برای هر کدوم از شما عزیزان بوجود بیاد.

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.