وبلاگ

تراشه های مختلف شرکت اپل و تراشه های مختلف آیفون

از ابتدای تولید گوشی های محتلف در بازار رسانه شرکت اپل با سیستم عامل متفاوت و طرح های متفاوت و جالب تری گوشی های تلفن خود را تولید کرد و همین موضوعات علاوه بر کارایی و کیفیت بی نظیر این گوشی ها سبب شد تا بدین گونه میان مردم محبوب شود و بهد  یکی از خفن ترین و پر فروش ترین شرکت های ساخت گوشی و لپ تاپ و سایر ابزار های دیجیتالی تبدیل شود. همانطور که در مقاله قبلی تراشه های گوشی و کاربرد انواع مختلف تراشه ها را به شما توضیح دادیم( برای دستابی به مقالات قبلی میتوانید ادامه مطلب را بررسی کنید) در این مقاله سعی داریم تا تراشه های مختلف گوشی های آیفون را به شما معرفی کنیم و از کاربرد آن ها مطلع شوید؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

تراشه های مختلف شرکت اپل

تراشه A11 Bionic

تراشه A11 Bionic پردازنده گوشی اپل در سال 2017 است که برای اولین بار در iPhone 8 و iPhone 8 Plus حضور پیدا کرد. این تراشه در زمان تولید پیشرفت‌هایی جدی در مقایسه با پردازنده‌های نسل قبل تجربه می‌کرد به‌طوری‌که خیلی‌ها آن را با استناد به تست‌های تخصصی، بهترین زمان خودش می‌دانستند. پردازنده 10 نانومتری A11 Bionic در CPU با شش هسته پردازشی قدرتمند و کم‌ مصرف همراه بود. این مجموعه از 2 هسته پردازشی توانمند Monsoon بهره گرفته بود که در مقایسه با پردازنده قبلی اپل حدود 25% سریع‌تر عمل می‌کرد. اما جالب این‌جاست که چهار هسته دیگر پردازنده مرکزی، نمونه‌های کم‌ مصرف Mistral بودند که بهبود بخشی سرعت را به 70% می‌رساندند. اپل پردازنده گرافیکی (GPU) اختصاصی خودش در A11 Bionic را هم با ارتقاء سطح همراه کرده بود. پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای Apple GPU حدود 30% سریع‌تر از نسل قبلی پردازنده‌های اپل بود و در اجرای زنده و روان محتوای تصویری عملکرد بسیار خوبی داشت. A11 Bionic به‌ عنوان جدیدترین پردازنده گوشی اپل در 2017 بعد از iPhone 8 و iPhone 8 Plus به گوشی iPhone X هم راه پیدا کرد.

تراشه A12 Bionic

تراشه A12 Bionic اولین پردازنده گوشی اپل با فرایند تولید 7 نانومتری بود که از 6.9 میلیارد ترانزیستور میزبانی می‌کرد. اپل CPU در این تراشه را با شش هسته پردازشی معرفی کرد که درست مثل نسل قبل از 2 هسته پردازشی برای وظایف سنگین و 4 هسته نسبتاً کم‌ مصرف تشکیل شده بود. به این ترتیب A12 بایونیک در پردازنده مرکزی، دو هسته 2.5 گیگاهرتزی Vortex و چهار هسته پردازشی 1.9 گیگاهرتزی Tempest را به نمایش می‌گذاشت. بد نیست اشاره کنیم که این تراشه از حدأکثر رم سه گیگابایتی پشتیبانی می‌کرد، اما در مقایسه با هم‌ نسل‌هایش در چند وظیفگی‌ ها بسیار موفق بود. پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای Apple GPU در A12 Bionic در همان زمان 50% قوی‌تر از A11 Bionic بود. اما همانطور که گفته شد واحد پردازش عصبی در این پردازنده از اولین نمونه‌های پرتوان بین گوشی‌های هوشمند و البته رقیبی مهم برای پردازنده Kirin 980 هواوی بود. موتور پردازش عصبی هشت هسته‌ای امکان انجام 5 تریلیون عملیات در ثانیه را فراهم می‌کرد که نسبت به نسل قبل پردازنده گوشی اپل با 600 میلیارد عملیات، جهشی بسیار چشمگیر بود.

تراشه A13 Bionic

تراشه A13 Bionic مثل نسل‌های قبلی در پردازنده مرکزی از شش هسته پردازشی بهره می‌برد. اپل در مشخصات CPU دو هسته قدرتمند برای وظایف خیلی سنگین و چهار هسته کم‌ مصرف میانه‌ حال را برای پردازش‌های سبکتر معرفی کرده بود. به این ترتیب پردازنده گوشی اپل در خانواده iPhone 11 به دو هسته 2.65 گیگاهرتزی Lightning و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Thunder مجهز بود و همانطور که گفته شد از کم‌ مصرف‌ ترین نمونه‌های قدرتمند بازار محسوب می‌شد. اپل در 2019 باز هم تمرکزش را بر هوش مصنوعی و پیشرفت‌های آن به رخ کشید. اهالی کوپرتینو A13 Bionic را با موتور پردازش عصبی هشت هسته‌ای معرفی کردند که امکان انجام یک تریلیون دستور در ثانیه را فراهم کرده بود.  پردازنده عصبی در A13 بایونیک در ضرب ماتریس 6 برابر سریع‌تر است و در نتیجه سرعت عملکرد موتور 20% بیشتر از نسل قبلی است. پردازنده گوشی اپل iPhone 11 و iPhone SE 2020 از Apple GPU چهار هسته‌ای برای پردازش داده‌های گرافیکی استفاده می‌کنند که بدون هیچ تفاوتی با نسل قبلی باقی مانده است

اشتراک گذاری:

جهت مشاوره رایگان در خصوص دوره های آموزشی و یا خرید تجهیزات، شماره تلفن خود را در فرم زیر وارد و ارسال نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره در واستاپ

جهت شرکت در جشنواره، شماره تلفن خود را در کادر زیر وارد نمایید.